Roland Olsson har varit frisör i 13 år. I dag äger och driver han populära salongen Engelbrektsgatan 12 Hår & Skönhet i Malmö. Intresset för hår har Roland haft med sig sedan barnsben, och han har alltid älskat att möta och prata med nya människor. Han instämmer i att många människor öppnar upp sig för sina frisörer.
– I början var det många som sa att jag aldrig skulle orka, att jag engagerade mig för mycket i mina kunder. Men jag älskar verkligen alla samtal, de ger mig väldigt mycket energi.
Ett frisörbesök är en intim situation och mycket hinner avhandlas på timmarna det tar att slinga, färga och klippa någons hår. Roland menar dock att det finns olika sätt att ta sig an yrket; man måste inte axla rollen som den som lyssnar på allt.
– Man kan absolut vara frisör utan att komma sina kunder nära alls, och i stället bara fokusera på håret. Kaka söker maka, helt enkelt. Jag tror att kunder som gillar att prata trivs hos mig och kommer tillbaka.
”Ibland har jag till exempel haft gifta par som kunder, där båda diskuterar sina kärleksbekymmer med mig.”
I sin roll som frisör lyssnar Roland dagligen till såväl glädjeämnen och bekymmer. Det kan handla om allt från kärleksproblem och skvaller till tunga ämnen som svår sjukdom och sorg.
– Det kunder berättar för mig håller jag som regel för mig själv, men vissa dagar behöver jag både en och två timmars debriefing hemma med min man innan jag kan slappna av och lägga dagen bakom mig.
Roland upplever sällan de förtroenden han får som problematiska, men ibland har det uppstått märkliga situationer.
– Ibland har jag till exempel haft gifta par som kunder, där båda diskuterar sina kärleksbekymmer med mig, ovetandes om att även den andra parten gör det.
En annan sak att vara på sin vakt mot är energitjuvar. Medan Roland upplever att merparten av hans kunder både ger och tar, precis som i vilken fungerande rela-tion som helst, så har han varit med om kunder som lämnat honom alldeles dränerad efter varje klippning.
– Det är viktigt att sätta gränser och själv välja vad man vill ha i sitt liv, det har jag lärt mig med åldern. De få gånger det inte fungerat har jag så smidigt som möjligt helt enkelt bett kunden att söka sig vidare till en annan frisör.
Roland menar att tydlighet och ärlighet är viktiga grundstenar i mötet med kunden, så att ingen förvirring uppstår om att det trots allt handlar om en professionell relation där håret står i fokus.
– Det ingick faktiskt en del studier i psykologi när jag läste till frisör, det har jag haft god nytta av, säger han.