Oscar Rosdahl är fruktodlare i grunden, men har nu hittat hem som försäljningsdirektör på Arla Foods.
Bidrog din bakgrund till att du hamnade på Arla?
– Absolut. När jag landade här för ett drygt år sedan kändes det som att komma hem. Jag hade alltid sneglat på Arla och tyckte att företaget verkade superhäftigt att jobba på. Jag kände att jag ville vara en del i arbetet med att föra ut hälsosamma naturliga produkter i världen.
Vad gör du på företaget i dag?
– Jag är försäljningsdirektör inom det ”gula” segmentet – det vill säga ost, smör och fruktdrycker. Mitt ansvar är att leda, inspirera och utveckla vår försäljningsorganisation som omfattar Key Account Management, Category Management, Private Label management samt en fältsäljorganisation. Vidare så har jag fullt kommersiellt ansvar, och våra kommersiella mål kan vi endast nå om vi har en motiverad organisation.
Hur gör du för att motivera dina medarbetare?
– Först och främst handlar det om att förmedla vårt syfte och vision på ett övertygande sätt. Vi ska också fortsätta driva vår starka tillväxt, och är i dag Nordens snabbast växande FMCG-bolag. Som ledare bryter jag ned våra stora visioner till strategier och delmål som alla kan arbeta mot. Vi jobbar också utifrån individuella ”action plans” som varje medarbetare mäts efter, det vill säga personliga ansvarsområden. Inom ramen för dessa för vi också en individuell dialog kring mål, aktiviteter och kompetensutveckling.
Vad inspirerar dig till att bli en bättre ledare?
– Alla som jobbar på Arla inspirerar mig varje dag med kloka insikter. Det är genom alla personliga möten som jag till fullo förstår hur allt hänger ihop i vår organisation och på så sätt kan jag utveckla mitt ledarskap. Jag inspireras av att utveckla individer och locka fram deras fulla potential. I grund och botten är jag en tävlingsmänniska, vilket skapar ett behov av att generera starka affärsresultat och detta kan vi endast uppnå genom ett framgångsrikt ledarskap.
Vad innebär ledarskap för dig?
– Jag ser det som ett positivt laddat ord, främst eftersom jag upplevt så mycket av den varan själv. En sann ledare skapar en egen vilja hos organisationen att gå i en utstakad riktning – nästan till den grad att alla är självgående. En bra ledare som har lyckats utveckla sina medarbetare på rätt sätt ska kunna försvinna i fem månader utan att allt brakar ihop. De bästa ledarna står inte på barrikaderna och skriker ut order, utan inser att de bästa resultaten nås när man skippar detaljstyret och låter medarbetarna själva skapa förutsättningarna för sin framgång. En ledare skapar dock förutsättningar för individuellt ansvar och utveckling genom tydliga visioner och strategier. Det krävs även mod, empati, närvaro och coaching.
Beskriv Arla Foods företagskultur!
– Vi tar ett allt mer internationellt grepp om verksamheten, vilket leder till intressanta karriärvägar och en stor rörlighet internt. Vi driver dessutom en extremt stark tillväxt, och jobbar för att sätta allt vi gör i ett sammanhang genom att erbjuda produkter som är tillverkade nära och i samklang med naturen, och genom att ta roliga initiativ och skapa spännande recept. Vår företagskultur präglas av ”Lead”, ”Sense” och ”Create”.