Samsung jobbar ständigt med innovation som ska göra människors vardag enklare och mer innehållsrik. Något som den mobila betaltjänsten Samsung Pay är ett bra exempel på. Vi träffade Key Account Manager Hilde Wikström som har varit involverad i projektet ända från start till lansering.
Vad har varit roligast med att vara med och utveckla Samsung Pay i Sverige?
– Det som är speciellt med det här projektet är att det inte bara är en ny produkt eller tjänst som vi lanserar, utan att det är ett helt nytt betalningssätt som kommer att förändra hur man gör betalningar framöver. Istället för att behöva ta med sig sitt fysiska betalkort som vi är vana vid i dag, kan vi nu betala med ett digitalt kort i mobilen. Jag och vårt team har gått hela vägen från att vara nybörjare inom betalningar till att jobba med de flesta bankerna i landet. Min roll under det här ett och ett halvt året har varit att vara med på de första samtalen med bankerna till att följa med under hela utvecklingen till en färdig tjänst och lansering. Jag har även varit med och informerat och utbildat 50 av de största handlarna i Sverige om Samsung Pay. Det har varit en häftig resa!
”Trots Samsungs storlek upplever jag att vi kan påverka mycket lokalt.”
Berätta en anekdot från ert innovationsarbete!
– Vi som är involverade i projektet har betalat med Samsung Pay i några månader nu och det har varit otroligt kul att se de positiva reaktioner man får ute i butik! De flesta handlare tror först att det inte kommer att fungera på deras befintliga terminaler och blir väldigt överraskade när det fungerar direkt. När man då också kan betala med vår digitala klocka tror många inte sina ögon. Vi tror dock att folk snart har vant sig vid det här sättet att betala.
Hur uppmuntrar Samsung dig och dina idéer?
– Trots Samsungs storlek upplever jag att vi kan påverka mycket lokalt. Vi kan anpassa produkterna och tjänsterna efter vad som fungerar på vår hemmamarknad. Jag känner också att mina chefer ger mig utrymme och tillit så att jag kan driva mina projekt i den riktning jag tycker är rätt.
Vad har du för tips till andra intraprenörer som vill få utlopp för sina idéer?
– Jag tror att du utvecklas mest om du inte är rädd för att säga ja till nya saker. Det känner jag att jag har gjort under mina fem år på Samsung, då jag fått jobba med väldigt många olika produkter och företagsslutkunder. Sedan är det viktigt att framföra de idéer du har så att du får chansen att förverkliga dem.