Tänk om man kunde ta sig in i en rekryterares huvud, röra runt och sleva upp lite insikt om vad det är som fångar deras uppmärksamhet. Man skulle inte hitta tokroliga typsnitt eller superdetaljerade utläggningar, men däremot saker som återfinns i tipsen nedan.
1. Fjäska. ”Alla tycker om känslan av att känna sig utvald – även en arbetsgivare”, säger Ingela Skullman, vd för Team Factory i Enköping. ”Så ös på krut, ta ifrån tårna och tala om att det är just det här jobbet du har väntat på. Skriv till exempel ’Jag var övertygad om att jag trivdes bra på mitt nuvarande jobb, ända tills jag såg er annons – den lösgjorde sig, hoppade upp mot mig, viftade med armarna och skrek: Anna, missa inte det här!’”
2. Gräv i lådorna. Man vet aldrig vad som lockar en rekryteringskonsult, säger Jörgen Kihlgren, karriärcoach på fackförbundet ST, så gallra inte bort det okonventionella. ”Jag coachade en kille från Mellanöstern som städade på kvällarna och pluggade på dagarna. Han hade missat att ta med att han hade skapat ett lönesystem i Excel för att hålla huvudet igång medan han städade. Folk underskattar hela tiden sådana här saker.”
3. Berätta inte allt. Att berätta allt är att tråka ut. Alltså kan du tjäna på att ha is i magen och medvetet skala bort sådant som du är stolt över men som inte direkt leder till en intervju. “Om du har haft många anställningar, ta bara med de fem senaste eller de som är relevanta för uppdraget”, tipsar Karin Minehed på Competence Planning på SSAB. ”Jag som rekryterare ska bli nyfiken på dig och vilja höra mer. Har du berättat allt i ditt personliga brev, har du redan stillat min nyfikenhet.”
4. Intervjua andra. För Anneli Giocondi, tf Talent Manager på Proffice, är det viktigt att en ansökan är konkret. ”Om möjligt, låt någon av dina tidigare uppdragsgivare beskriva att du är engagerad, målmedveten och alltid gör ditt bästa. Skicka gärna med något som sticker ut, till exempel bra bilder eller en film. Men tänk på att presentationen ska vara lätt att öppna och använda, så överarbeta inte!”
5. Våga vara personlig. ”Jag tycker om att få en bild av personen bakom kompetensen och texten”, säger Paulina J. Gustafsson, coach på Antenn Consulting AB. ”Ha gärna med något, till exempel en beskrivning under rubriken personligt som kan hjälpa till att ge denna bild.” Eftersom gränsen är fin mellan intresseväckande och patetisk lönar det sig att lägga ner tid på att slipa fram exakt rätt ton.