Det här är en återpublicering från juli 2017.
Irritationsmomenten på svenska arbetsplatser är många. Opinions- och marknadsundersökningsföretaget Yougov har frågat drygt 1 000 personer vad de tycker är mest störande. I topp hamnar kollegor som inte städar upp efter sig och kollegor som ofta kommer sent, följt av chefer som styr och ställer för mycket. De svaren kanske inte är helt överraskande, men vad sägs om att fem procent av svenskarna tycker att kollegor som pratar med dem är bland det mest irriterande? Kanske syftar de på konversationer vid olägliga tillfällen – det framgår inte av undersökningen – för vi vågar nog påstå att kollegor som pratar med varandra är både oundvikligt och trevligt.
Så hur gör du för att vara en bra kollega – förutom att undvika sakerna högst upp på irritations-topplistan? Här är några enkla tips för att bli den där personen som alla gillar:
- Hälsa alltid! Ett vänligt ”hej” till kollegor, kunder och diverse besökare är en enkel, men ack så stämningshöjande, åtgärd.
- Hjälp till. Försök att komma med lösningar på problem och erbjud din hjälp när någon verkar behöva den.
- Var rättvis. Ta ditt ansvar och erkänn när du har gjort någonting fel. Och dela med dig av äran när fler personer har bidragit till ett bra resultat – även om det gäller kollegan som aldrig diskar sina koppar.
”Fem procent av svenskarna tycker att kollegor som pratar med dem är bland det mest irriterande.”
Vilka situationer irriterar dig på din arbetsplats?
43 % Kollegor som inte städar upp efter sig i kök eller badrum
33 % Kollegor som ofta kommer för sent
26 % Chefer som styr och ställer för mycket
20 % Kollegor som är sjuka mycket
17 % Omedvetna ljud från kollegor (exempelvis om de nynnar, suckar eller slår med fötterna i golvet)
13 % Kollegor som pratar i telefon
12 % Kollegor som vabbar mycket
6 % Ljudet från datorer, skrivare och liknande
5 % Kollegor som pratar med mig
18 % Ingen av dessa
Källa: Yougovs undersökning genomfördes under perioden 20–22 mars 2017 bland 1 007 svenskar över 18 år.