Göteborgaren Damir Radoncic valde energibranschen framför bilindustrin eftersom den genomgår en stor omvandling som innebär digitalisering, verksamhetsutveckling och nya innovationer.
– Jag vill vara mitt i stormen när bollarna slängs upp i luften. Min magkänsla sa ja direkt när jag kom till E.ON – och företaget överträffar alla mina förväntningar. Folk har varit välkomnande från första dagen, vi har fått mentorer och all handledning vi behöver, säger Damir och fortsätter:
– Det som sålde in mig till E.ON var att de under intervjun fokuserade mycket på kulturen, mångfald och den psykosociala arbetsmiljön – en mänsklig synvinkel som var avgörande för mig. De investerar verkligen i de moraliska aspekterna och det motiverar mig.
Damir, som är en av fem personer som nu går E.ON:s 18 månader långa traineeprogram, är inne på sin tredje placering av fyra under traineeperioden.
– Här får jag arbeta i skarpa projekt och kan själv välja vilka jag vill delta i. Som trainee har jag valt tre helt olika utmaningar, såväl att jobba med administrationsprocesser och ha direktkontakt med våra kunder som att nu jobba på stabsnivå med ett stort förändringsprojekt, vilket jag tycker är väldigt spännande och utmanande.
Under sin tid på E.ON har Damir varit med och startat ”E.ON:s nätverk för unga”, som snabbt blev inkluderade som referensgrupp i olika projekt.
– Det är viktigt att få med ungas röster och cheferna tyckte det var klockrent, säger Damir och fortsätter:
– E.ON är till hundra procent engagerade i hållbarhet. Några månader in i min traineeperiod gick E.ON ut och sa ”Nu förnyar vi Sverige” och lovar att leverera enbart förnybar och återvunnen energi till 2025 och det får mitt unga idealistiska hjärta att banka extra hårt. Nätverket för unga ska vara med i utformningen av grundläggande principer i projektet.
Till hösten väntar en utlandsplacering för Damir inom ramen för traineeprogrammet.
– I juni kommer jag att titta runt på vad det finns för intressanta projekt. Det viktiga för mig är inte att välja land, det viktiga är att välja ett projekt som tilltalar mig, säger han och fortsätter:
– Efter traineetiden har jag en tjänst på E.ON Kundsupport. Men det är flexibelt. Som trainee får du möjlighet att hitta dig själv, det som driver och utvecklar dig och sedan matcha det mot den kompetens som E.ON behöver.