Deras affärsidé: tampongpost
3 Mar 2017 kl: 00:00

Deras affärsidé: tampongpost

Yoppie, tidigare känt som Your Happy Period, är en prenumerationstjänst på ekologiska mensskydd. Användaren väljer tampong-storlek och leveransdatum utifrån sin cykel, och för varje såld tamponglåda donerar Yoppie intäkterna till en organisation i Kenya som ser till att en flicka får bindor, trosor och utbildning inom mens och reproduktiv hälsa.
– Om man startar företag i dag måste man vilja göra skillnad, säger grundarna Nova Hoffman Berjemo och Daniella Peri.

Grundarna av företaget som kom till under en promenad i England våren 2015 är Daniella Peri och Nova Hoffman Bermejo.

– Vi pratade om mens och varför man aldrig har tamponger när man behöver dem, berättar Nova.

– Vi utvecklade vår affärsidé under promenaden och efter det började vi undersöka och insåg att det är så mycket skit i tamponger. Det var skrämmande. Att ha en produkt införd i kroppen som innehåller en massa kemikalier kändes inte bra, så att göra ekologiska tamponger var självklart för oss, precis som att skänka mensskydd till flickor i andra länder. Om man startar ett företag i dag känns det självklart att man vill bidra med något och samtidigt göra skillnad.

Nova och Daniella började leta information om villkor och standarder för mensskydd, men utan större resultat.

”Vi pratade om mens och varför man aldrig har tamponger när man behöver dem.”

– Ibland kände vi en frustration för att ”okej, nu har jag ringt till 20 personer för att få svar på en fråga och bara blivit vidarekopplad överallt”, men vi gav inte upp och efter tre månader fick vi svar.

När svaren dykt upp och Nova och Daniella efter ett års letande till slut hittat de ekologiska material och produktionssätt de krävde, skulle hemsidan Yourhappyperiod.se till slut lanseras. Systemet kraschade vilket gjorde att releasen fick skjutas upp, men i september 2016 klickade de till slut på ”live”-knappen. Sedan dess har företaget hyllats av både kunder, media och influencers som provat tjänsten.

I dag består Yoppies team av sex personer, alla från olika delar av Europa. Nova och två av de andra sitter i Stockholm medan Daniella och övriga jobbar från London. Den geografiska bredden är en stor tillgång för Yoppie som under det kommande året satsar på att bygga ut verksamheten utanför Sveriges gränser.

– Vi kommer att få in fler produkter i sortimentet och lansera i andra länder, bland annat i Frankrike. Vi hoppas att 2017 blir uppbyggnaden där vi sätter de stora grundbultarna på plats!