Efter två år i Arlas prestigefulla traineeprogram Future Fifteen (F15) fick Henrik Björkqvist ansvaret att leda arbetet med att starta det stora mejeriföretagets regionala Asienkontor i Kuala Lumpur, Malaysia.
– Jag är uppvuxen på landet utanför Örebro och min mormor är gammal Arlabonde så Arla har alltid varit en del av min uppväxt. Efter min civilekonomexamen var Arla och dess internationella traineeprogram F15 det självklara förstahandsvalet. När tiden som trainee var över ville jag arbeta med tillväxtmarknader, och eftersom Asien är högprioriterat av Arla så kändes en roll där perfekt, säger han.
Arbetet igång i december
Henrik arbetar som sälj- och marknadsansvarig för Arlas verksamhet i Malaysia, Kambodja och Laos, och den första resan ner gjorde han i december i fjol. Stort fokus har legat på att knyta kontakter med potentiella partners för att kunna expandera lokalt.
– Även om vi har exporterat till de här marknaderna förut så har vi aldrig haft ett kontor här, så parallellt med mitt marknadsansvar gällde det för mig att etablera det nya regionkontoret för Arla i Asien, säger Henrik.
Under tiden utsåg Arlaledningen på koncernens huvudkontor i Danmark Patrik Hansson till chef för den sydostasiatiska verksamheten och de femton länder som den omfattar.
– Jag var tidigare chef för den svenska försäljningen av ost, smör och juice, men lockades av det internationella äventyret, så jag flyttade hit till Malaysia med familjen i somras, säger Patrik.
“Kronprinsen kom på besök”
När det så småningom var dags för den officiella premiären för kontoret så ville Patrik, Henrik och deras kollegor att den skulle ske med pompa och ståt. Det visade sig att den danske kronprinsen Frederik skulle besöka Malaysia samma dag, och efter otaliga samtal till ambassader och nyckelpersoner lyckades Patrik få dit honom.
– Han bakade pizza och skålade i mjölk med de malaysiska ministrarna, under ett enormt pressuppbåd. Det blev en succé, och en perfekt start för kontoret, säger Henrik.
En bra mix av människor
I dag består Malaysiakontorets styrka av åtta medarbetare, men tanken är att de ska växa till drygt 20 stycken inom ett år.
– Tanken är att vi ska få till en så bra mix av människor och kompetenser som möjligt. Vi har inget intresse av att bygga en skandinavisk organisation, vi vill bygga en blandad organisation med mestadels lokala talanger. Vi behöver givetvis ha experter med erfarenhet från Arla och dess företagskultur, men även förmågor som känner till den lokala marknaden och som vet hur våra konsumenter tänker och känner, säger Patrik.
“Vi har inget intresse av att bygga en skandinavisk organisation i Asien”
Vad uppskattar du mest med att arbeta i en internationell miljö?
Patrik: – Just nu hanterar jag marknader från Japan till Bangladesh, och utmaningarna skiljer sig enormt mellan de länderna. Jag lär mig mer på en vecka här än vad jag gjorde på en månad i Sverige. Och livet blir mer spännande när jag får arbeta med människor från olika kulturer.
Henrik: – För mig är det en extra krydda att få arbeta med någonting jag älskar, fast i en annan miljö, och med andra kulturer och språk. Mycket blir väldigt annorlunda, fast på ett bra sätt. Och det här projektet, där vi går från att bara exportera till att bli en komplett organisation på bara ett år, är fantastiskt att få vara med om.
Vad är roligast med ditt jobb?
Patrik: – Att få bygga business och organisation från början, sten för sten. Och att göra det från början och att få bygga någonting som kommer finnas kvar när jag lämnar det.
Henrik: – Att få jobba med både produkter och människor som jag verkligen tror på och att få verka i Asien med tydligt fokus på tillväxt, där det vi säljer är av hög kvalitet utan att det har tagits några genvägar. Det har funnits mycket problem lokalt i Asien med oseriösa tillverkare, och därför känner jag en extra stolthet för det vi gör här.
Vad jobbar du med i framtiden?
Henrik: – Jag vill ha en fortsatt kommersiell roll med Arla i Asien, gärna genom att starta en fullskalig lokal försäljningsorganisation i något av de länder vars försäljning jag ansvarar för nu. Det skulle vara ett bevis på att det nuvarande försäljningsarbetet har varit framgångsrikt samt en möjlighet att bygga en organisation från grunden.
Patrik: – Med kunder och konsumenter, med försäljning och marknadsföring. Jag räknar med att vara i Asien fyra till fem år men ser gärna att jag därefter växlar mellan internationella och svenska roller – så min nästa roll blir antingen i Sverige eller ytterligare en roll på den globala arenan. Och självklart på Arla, det är ett helt fantastiskt företag som har en spännande resa framför sig både i Sverige och internationellt!