För att skapa förtroende och relationer till andra människor har det äkta och naturliga betydligt större slagkraft än det utslätade.
Visst är det bra att kunna retuschera bilder! Det är enklare att ta bort lite läppstift på en tand, i datorn, än att ta en ny bild. Eller som den gången jag plåtade en vacker kvinna klädd i vitt mot en vit vägg. Förutom en illröd brandlarmsknapp som skrek efter uppmärksamhet i bilden. Då är det rätt skönt att kunna plocka bort det störande röda i allt det vita.
Men jag vill reda ut en vanlig missuppfattning. Foton inom personlig marknadsföring handlar inte om att visa att man är snygg. Det handlar om att:
* Dela med dig av din personlighet,
* visa att du är en trevlig människa,
* underlätta för läsaren att komma ihåg just dig och
* skilja ut dig från andra i mängden.
Underskatta aldrig vikten av kommentaren: ”Hon ser trevlig ut…” Fortsättningen brukar ofta vara ”henne skulle jag kunna tänka mig att jobba med” eller ”göra affärer med”.
Dölj inte din personlighet
Under mitt senaste seminarium fick jag bekräftat av en rekryterare hur viktigt ett foto kan vara. Hon berättade att den yngsta generationen jobbsökare tar det för givet att ha ett foto med i sitt cv. Många har väldigt fina bilder och en glimt i ögat kommer att hamna på pluskontot. Det säger något om dig.
Satsa på en bra bild med dig i fokus. Men dölj inte viktiga delar av din personlighet. Så le ordentligt och visa hela tandställningen, vänd örat med hörapparaten mot fotografen och var dig själv! Vad vore Lemmy utan sina vårtor?
Här kommer en checklista med något som borde vara självklart för alla cv-foton. När du väl bockat av den ska jag ge lite specialtips.
Checklista för ditt cv-foto
* Tillräckligt bra upplösning
* Knivskarp skärpa
* Inga röda ögon
* Inga störande bakgrunder
* Det är bara du på bilden
* Ett leende du trivs i
Se mer engagerad ut
I de allra flesta fall bör du titta rakt in i kameran. Men även om du tittar rakt in i kameran kan du vrida överkroppen ca 45 grader. Du sätter alltså fram ena axeln mot kameran. Eftersom du alltid bör vara vriden in och titta in i dokumentet ska du sätta fram höger axel om du tänker placera fotot på vänster sida av dokumentet och tvärtom. Detta enkla trick ger foto mer liv och jag tycker ofta folk ser mer engagerade ut i den positionen.
Få ditt foto att sticka ut
Det är kanske inget fel med ett traditionellt porträttfoto taget rakt upp och ned mot en neutral bakgrund. Men det är å andra sidan inte särskilt spännande. Satsa gärna på en lite mer lockande bakgrund. Även om en bakgrund bör vara neutral och inte ta fokus från dig behöver den inte vara helt slätstruken. Bland de sämsta bakgrunder du kan välja är en bokhylla fylld med böcker eller datautrustning med tillhörande sladdhärvor. Det skapar ett oerhört rörigt intryck.
Men ett diskret mönster är inte fel. De bästa är att fina mönster finns över allt. Det gäller bara att ha lite fantasi. Jag har själv hittat många roliga bakgrunder inne på köpcentrum. En vägg i en hotellobby med tjocka färgade streck blev utmärkt vid ett tillfälle. En del av en stor målning som gick ton i ton med kundens tröja blev en fullträff en annan gång. Ett skyltfönster till en lampaffär fyllt med stora klotformade lampor blev också riktigt kul.
Himlen kan vara en suverän bakgrund. När den är klar vill säga. Om stora svarta moln tornar upp sig över ditt huvud sänder det helt klart fel signaler. Precis så var fallet för en kund jag plåtade vid ett tillfälle. Synd på en annars bra bild. I det läget var jag oerhört tacksam att mitt bildbenhandlingsprogram kunde göra vädret bättre!
Därför blir mitt sista råd: Redigera detaljer runt omkring. Men låt människan vara orörd.
Här finns ett exempel på fotografering utanför Stadium i Kista centrum, samt ytterligare några tips.
———-
Pelle Mårtenson är ägare av CV-Skolan och jobbar som personlig marknadsförare. Han hjälper privatpersoner i sitt jobbsökande och företag att dra nytta av styrkan i personlig marknadsföring.
Du missar väl inte tipsen i nyhetsbrevet Den personlige marknadsföraren?