Isabel Runebjörk är kommunikationsexpert och har inriktat sig på just förtroende, både när det gäller organisationer och chefer.
– I grunden handlar förtroende om kompetens och om att vilja andra väl. Om du tänker på människor som du har förtroende för, till exempel lärare, kollegor eller chefer så har de vissa gemensamma drag, som professionalitet, mognad, ödmjukhet, och en vilja att lyssna. Dalai Lama, är ett lysande exempel på en helgjuten ledare. Hos honom finns passion, ödmjukhet, integritet och en fullständig närvaro.
Dalai Lama är ett utmärkt bevis på en ledare som lever som han lär. Något som borde vara enkelt, men tittar man på senaste årens skandaler inom politik och näringsliv så är det uppenbarligen inte så. Enligt Isabel Runebjörk, är främsta orsaken till förtroendekriser, att ledare säger en sak men gör något annat.
– Ta det här med miljö till exempel. Det är väldigt inne att säga att man är miljömedveten. Hur många företag har inte det bland sina kärnvärden? Men problemet med detta, som med alla politiska korrekta innevärderingar, är att det inte alls är säkert att de i grunden omfattas av vare sig ledning eller medarbetare. Om organisationens chefer och medarbetare inte i sina dagliga handlingar står för de värderingar som uttrycks verbalt, uppstår förvirring kring vilka värderingar som egentligen gäller.
Samma trovärdighetsproblem uppstår när politiska frontfigurer säger att det är coolt att betala skatt men samtidigt själva försöker smita från att betala.
Så vad ska man tänka på om man vill skapa förtroende som chef?
– Att alltid vara äkta och sann mot dig själv. Det gör du genom att reflektera över dina handlingar och ta reda på vad de säger om dig. Om dina värderingar krockar med arbetsplatsens ska du inte vara kvar utan söka dig vidare.