”Börja med att hitta champions för din idé”
9 Jan 2018 kl: 00:00

”Börja med att hitta champions för din idé”

När Hjalmar Nilsonne var 17 år tröttnade han på att plugga och hoppade av gymnasiet. I stället försörjde han sig på att spela poker i flera år.

– Men det var inte så kul att bara fokusera på att tjäna pengar utan något syfte, säger han.

Intresset för entreprenörskap hade alltid funnits, viljan att göra skillnad likaså. Därför bestämde han sig för att ta reda på vilken omvärldsfråga som skulle dominera framöver, och det var klimatet. Insikten ledde till KTH och en examen i industriell ekonomi med inriktning på energisystem. Under studietiden testade han på många olika projekt med fokus på hållbar utveckling, och engagemanget ledde till att han blev inbjuden till det internationella nätverket Young Future Energy Leaders. Nätverket gav viktiga kontakter, bland annat när det var dags att göra kandidatarbetet då Hjalmar hade bestämt sig för att driva ett projekt för att installera solceller på ett sjukhus i Etiopien.

– Med hjälp av nätverket lyckades jag få en stor donation så att vi kunde installera solcellerna. Det var första gången jag kände: ”Wow! Om man är ett bra team går det verkligen att göra skillnad.”

Samtidigt insåg Hjalmar hur svårt det var att jobba ideellt. Han anade att en kommersiell drivkraft skulle ge bättre förutsättningar att påverka. Efter examen jobbade han med att sätta upp en kurs på KTH om hur man kan använda mjukvara kopplat till energianvändning i hemmet. Samtidigt lanserade flera företag, däribland Vattenfall och Ikea, olika energimätare för hushåll.

”Att vara ett litet team kring ett svårt problem är det roligaste som finns!”

– Problemet med de här mätarna var att de var svåra att tyda. De enda som kunde förstå datan var sådana som jag, som gått på KTH.

Affärsidén bakom Watty var född: Elmätare som håller koll på energianvändningen i hemmet och som alla förstår sig på. Det var sommaren 2013 och till hösten hade de flesta av Hjalmars studiekompisar fått diverse olika toppjobb, men fram tills dess hoppades han på att få lite hjälp.

– Jag frågade: vill ni slappa hela sommaren eller vill ni göra någonting bra?

Han lyckades övertyga några kompisar och tillsammans fick de fram en affärsplan, proof och concept och en första investering.

– När hösten kom började alla mina kompisar på sina jobb. Själv stod jag där med en affärsplan och lite pengar.

För att komma vidare behövde han anställa.

– Jag rekryterade människor som ville bygga, som hade visioner, och jag lovade delägarskap och lön så fort det fanns några pengar.

Tre år senare, 2016, lanserade Watty sin första produkt mot återförsäljare och våren 2017 lanserades den första produkten ut mot slutkund. I dag har Watty 23 anställda, cirka fem miljoner euro i finansiering och en första serie produkter helt slutsåld, dels till slutkonsumenter och dels till energibolag och telekombolag. Nyckeln för att lyckas som entreprenör menar Hjalmar är att hela tiden ifrågasätta sig själv och sin affärsidé. Lika viktigt tror han att det är att hitta ett drömteam och att ge sig fan på att det ska gå.

– Att vara ett litet team kring ett svårt problem är det roligaste som finns! Man vet att det kommer att göra ont och att det är dåligt betalt. Men det är svårt att hitta den där energin och glädjen någon annanstans.

Hjalmar Nilsonnes råd till blivande entreprenörer:

1. Lyssna inte på andras tips. Du har ingen aning om vem personen är och i vilken situation den är i och har varit i. Det som inte funkade i en viss situation kanske funkar för dig, eller tvärtom.

2. Om du ändå lyssnar på andras tips är mitt tips följande: Lita mest på din egen uppfattning, och se om du kan få med dig andra. Kan du inte hitta någon som är med dig är det nog ingen vidare bra idé.

3. Fokusera inte på investeringar. Börja med att hitta champions för din idé. Människor som är beredda att satsa och jobba utan garanti. Då kommer pengarna att följa.

Tidslinjen

2013

Affärsidén föds och vi börjar jobba.

2014

Vi får våra första kunder och börjar göra saker på riktigt.

2015

Får vår första stora investering och blir bäst i test globalt av alla företag med liknande produkter.

2016

Får vår andra stora investering och lanserar vår första mjukvaruprodukt mot elkunder.

2017

Lanserar vår första produkt direkt till konsument.