Föregående Nästa

Universums stjärnsäljare Martin Strömqvist sprider sina kunskaper – släpper bok 

Universums stjärnsäljare Martin Strömqvist sprider sina kunskaper – släpper bok 
17 september

Universum är ett av världens ledande företag inom Employer Branding och kanske framför allt känt för sin kvalitativa datainsamling. Nu har en av Universums grundare och försäljningschef, Martin Strömqvist, släppt en bok.

Annons

Martin Strömqvists officiella roll har varit allt från VD till försäljningschef, och han har ofta utmärkts som stjärnsäljare med unika kompetenser. Nu vill han dela med sig av sina erfarenheter från arbetslivet med förhoppning om att kunna bidra till lärdom och kunskap även utanför organisationen. 

– Det var väldigt mycket svårare att skriva boken än att sälja den, berättar Martin när vi träffar honom i samband med lanseringen av boken Relatörerna. 

 

I augusti 2019 släpptes äntligen Martins första, och förmodligen sista bok om man ska tro honom själv. Under fem års tid har han samlat på sig underlag från sin vardag som han tror spelar en stor roll för dagens, och framtidens, marknad.

– Jag började med att skriva ner tankar som dök upp på mina säljmöten, som jag sedan började strukturera ihop. Men det tog fem år, fortsätter han. 

 

Inom organisationen ville man att Martin skulle dela med sig av sina kunskaper och hur just han arbetar gentemot kunder. Men istället för att enbart sammanställa hans lärdomar inom företaget växte en tanke om att man borde sprida detta med alla som var villiga att lyssna och lära. 

– Jag menar att försäljning handlar väldigt mycket om relationsbyggande, men även kreativitet.

Många säljare har en tendens att fokusera för mycket på produkten, men det som är avgörande för att inköp är förtroendet för personen vi köper den ifrån – förutsatt att produkten är bra och efterfrågad. 

 

Varför Martin vill sprida och betona just detta är för att han menar att man helt enkelt lär sig alldeles för lite av detta under utbildningen. 

– När det kommer till kreativitet handlar det om förmågan att kunna bryta sina egna tankemönster och lära sig att bemöta invändningar från kunden. Istället för att bara förhålla sig till ett facit kan man istället hitta nya vinklar och möjligheter.

 

Detta och mer kan du ta del av i boken Relatörerna som finns att köpa på bland annat Akademibokhandeln och Bokus

 


av: Linn Wiklund Wandrup

Publicerad 17 september
Föregående Nästa