Föregående Nästa

”Tänk grönt och allt på plåten-middagar”

”Tänk grönt och allt på plåten-middagar”
30 oktober 2015

Det är inte alltid lätt att både vara hälsosam och tänka ekonomiskt på samma gång. Speciellt om man är student som lever på en stram budget. Vi har därför frågat Sofie Lundberg från Gastrofy efter de bästa tipsen!

Detta är en sponsrad artikel.

Nämn några billiga men nyttiga råvaror!

Det övergripande bästa tipset för att hålla ner kostnaden är middagsplanering och att hålla sig till planen, vilket är vad vi erbjuder på Gastrofy. Som student kan man ha basråvaror i skafferiet, så som pasta, ris eller bönor. Men vill man handla färskt och nyttigt är det grönsaker som det är säsong för som gäller! Just nu är kålen i säsong, vilket man kan göra väldigt mycket gott på.

Vill man handla ekologiskt på en liten budget bör man satsa på frysta grönsaker, till exempel broccoli och blomkål. Frysta grönsaker är jättebra att laga mat på, även frysta örter och kryddor!

Vilket är ditt bästa storkokstips?

Det bästa är att göra stora mängder med köttfärssås! Det håller sig bra i både kyl och frys och kan frysas in i portioner för att sen användas till att göra lasagne, moussaka, paj eller att man bara kokar lite pasta till. Det är dessutom lätt att dryga ut genom att man har i olika sorts grönsaker i det som spenat, morötter, bönor, linser etc. Dessa råvaror är billiga och samtidigt får man i sig den mängd protein man behöver. Som vegetarian kan man göra en variant med bara grönsaker, till exempel en ratatouille.

Finns det tidseffektiva middagar man kan laga?

Enklast är att göra allt-på-plåten-middagar. Det brukar jag göra när jag inte vill äta något onyttigt men inte känner för att stå och laga mat. Du tar alla grönsaker som finns i kylskåpet, lägger dem på en plåt och ringlar över lite olivolja, krydda och äter man kött kan man lägga till en bit fisk eller kyckling. Sedan slänger du in allt i ugnen och kan låta det sköta sig självt medan du får tid över till studierna.

Har du några smarta mellanmålstips?

Man ska helst undvika att äta snabba kolhydrater, det gör dig bara hungrigare. Något som är både är enkelt och mättande är en klick jordnötssmör på äpple eller en näve nötter. Sen finns det andra saker som kanske inte är mellanmål i sig men som håller dig mätt fram till lunchen eller middagen. Ett bra exempel är att ha en sked kokosolja i kaffet. Det tar en stund att vänja sig vid att kaffet är lite fetare, som att ha lite grädde i!

200 kronor rabatt

Gastrofy har tagit fram en grym meny för Young Professionals, med goda, hälsosamma recept. Som Shortcut-medlem får du 200 rabatt!

Shortcut
Publicerad 30 oktober 2015
Föregående Nästa