Föregående Nästa

Svårt för Yahoos vd att inte ta beslut

Svårt för Yahoos vd att inte ta beslut
13 september 2013

Det kan vara svårt för en chef att inte lägga sig i, något som Yahoos vd Marissa Mayer nyligen påpekade. Här tipsar Shortcut om hur en ledare vågar sluta besluta.

Annons

”Chefens viktigaste uppgift är att skapa resultat genom att ta tillvara och utveckla medarbetarna och verksamheten.” Så skriver Ledarna på sin sajt.

 

Lättare sagt än gjort. Att ta över fanan men låta bli att lägga sig i detaljer kan vara en av de största utmaningarna som chef.

 

När Yahoos vd Marissa Mayer nyligen blev intervjuad under teknikbloggen Techcrunch konferens Techcrunch Distrupt i Los Angeles, fick hon frågan vad som är hennes största svaghet som ledare. Då pekade hon på just detta.

– Det är chockerande är hur få beslut du faktiskt måste ta som vd, men de beslut du tar måste vara korrekta, perfekta och exakta. En genomsnittlig dag kanske du inte behöver ta ett enda beslut, men ibland måste du ta beslut som verkligen spelar roll.

 

Mayer jobbade på Google i 13 år innan hon tog över som vd för Yahoo förra året. Hon har bland annat kritiserats för arbetet med Yahoos nya logga och att hon la sig i arbetet för mycket trots kompetensbrist inom det området.

– Att inte dras in i massa småbeslut är något jag hoppas kunna bli bättre på, säger hon i intervjun på konferensen. (Hela intervjun finns längst ner på sidan.)

 

Och hon är inte ensam om att vara medveten om problematiken. När Susanne Holmström utsågs till Framtidens Kvinnliga Ledare i våras pratade hon om hur viktigt det är att våga lita på sin omgivning och att lyhördhet är en av de viktigaste egenskaperna som ledare.

– Jag har ofta jobbat inom områden där jag inte har svaren, då är det viktigt att lyssna till de som sitter på kompetensen, sa hon då i en intervju med Shortcut.

 

Men hur ska man göra för att våga släppa på kontrollen? Här kommer fem tips som kan göra det lättare:

 

– Se till att du har medarbetare med rätt sorts kompetens och lita på att de faktiskt vet vad de håller på med. Att du är chef betyder inte att du är expert på precis allt, snarare tvärtom. Ditt jobb är att leda, inte att peta i detaljerna. Det gör expertisen.

 

– Var tydlig med vad du förväntar dig av dina medarbetare och vart ni är på väg. Då blir det mindre risk för missförstånd och korrigeringar i efterhand.

 

– Följ upp arbetet med jämna mellanrum så behöver du inte känna att du är helt ute ur loopen – men se till så det inte blir för ofta. Återigen, lita på expertisen.

 

– Prata med andra chefer i samma situation. Dela med er av era erfarenheter så inser ni snabbt att ni är långtifrån ensamma med att känna frustration över detta. Tipsa varandra om hur man lättast låter bli att lägga sig i.

 

– Fokusera på helheten. Kom ihåg att du är en fantastisk chef och att ditt jobb är att ta företaget framåt. Lita på din egen förmåga att sätta ramverket!

 

//www.youtube.com/embed/9g1DpjA5jbg

Cecilia Bäcklund
Publicerad 13 september 2013
Föregående Nästa