Föregående Nästa

Stressa ner – 5 tips

21 april 2009

Mycket att göra? Här är 5 tips för hur du minskar stressen och hinner mer.

Annons

Mycket att göra? Här är 5 tips för hur du minskar stressen och hinner mer. Sätt upp gränser! Känn  dig själv och dina gränser, så att du inte tar på dig för mycket arbete. Ta inte på dig mer än du klarar av och jobba inte över om du inte måste. Sätt inte heller orealistiska mål. Även om du vill hinna allt i hela världen har dygnet bara en viss mängd timmar. Prioritera bort det mindre viktiga och det du bara gör för att du tror att det förväntas av dig eller för vad du tror att andra har för mål.   Säg nej! Var inte rädd att säga nej. Du kan inte göra allt och det kan inte heller förväntas av dig. Har du inte tid för något du blir ombedd om så säg hellre nej än att ta på dig en uppgift som stressar dig och som du dessutom inte hinner klart med. Att hela tiden göra saker och ting emot sin vilja kan sluta i att man känner sig använd och blir bitter. Smarta sätt att säga nej kan vara att förklara varför: "Jag skulle gärna vilja med jag har fullt upp" eller "men jag har ett annat möte då". Du kan också säga: "Gärna, men vilka av mina övriga uppgifter ska jag prioritera bort?".   Slappna av. Hitta små stunder under dagen där du kopplar bort arbetet – lyssnar på musik, tar en promenad, shoppar eller läser en bok. Det hjälper dig att stänga av en stund och sedan återta dina uppgifter med ny kraft. Att jobba många timmar i sträck, dag ut och dag in utan vila gör att kroppen till slut kollapsar.  Stroke, hjärtattack och hjärnblödningar kan alla kopplas till stress, och det är inte den akuta stressen som är värst utan den långvariga.  Även korta pauser ger dig mer energi och gör dig mer fokuserad. Har du fullt i kalendern så boka in tid till dig själv. Du är viktig!   Ät bra. Hoppa INTE över lunchen. Och ät inte en macka på fem minuter vid ditt skrivbord. En paus hjälper dig att samla kraft. Och ät vettigt, för mycket socker påverkad ditt humör. Håll ditt blodsocker på en jämn nivå genom att äta frukt eller nötter mellan måltiderna.   Sov ordentligt. För lite sömn leder till koncentrationssvårigheter  och dessutom tror forskare  att den som sover ordentligt inte kan bli utbränd. Att slarva med sömnen gör dig mer stressad vilket ger sömnproblem – och så fastnar du i en ond cirkel. Yngre har lättare att ta igen förlorad sovtid på exempelvis helger men ju äldre du blir desto svårare blir det. Så se till att sova ordentligt. Nio timmar per dag är ett bra riktmärke, även om det varierar lite från person till person.  

Ebba Hyckenberg
Publicerad 21 april 2009
Föregående Nästa