Föregående Nästa

Stress-signaler att se upp med

Stress-signaler att se upp med
17 januari

Hur var det att komma tillbaka efter ledigheten? Är du utvilad och taggad att sätta igång med jobbet eller känner du att du hade behövt vara ledig längre för att hinna hämta dig mer? Hög stress och mycket krav är en del av vardagen för de flesta. 

Annons

Här kommer några tecken på att du kan haft för mycket stress på ditt jobb och i ditt liv ett tag och behöver tagga ner, prioritera om ditt liv en del och ta hand om dig själv lite bättre, för att orka på jobbet, i längden.


1. Du är för lättiriterad

Du blir arg och irriterad, går i taket för småsaker som egentligen inte spelar någon större roll i det stora men eftersom du är i obalans får dessa petitesser för stort utrymme Det är som en vulkan inom dig med känslor som pyser ut lite då och då. Gärna hemma då du känner dig trygg, Det är oftast de närmaste som får ta smällen, både på jobbet och de där hemma.

2. Du är avstängd och trögtänkt

En annan variant är att du blir mer orkeslös, avstängd och känner dig avtrubbad. Du orkar inte bry dig lika mycket längre och det är svårare att ta tag i saker som är jobbigt.
Även om du skulle vilja förändra något så är det svårt att få något gjort. Du upplever dig även mer trögtänkt och du har svårare att koncentrera dig än vanligt. Det är ungefär som om du hade ”sirap i hjärnan” och därför är det mer utmanande att lösa komplicerade problem.

3. Du känner dig jagad och du sover dåligt

Du har en känsla av att vara jagad hela tiden även om du inte riktigt vet av vad och den känslan gör att du också har svårt att slappna av även när du är ledig. Din sömn är heller inte bra. Du har ofta svårt att somna och ligger och oroar dig över saker eller så du vaknar tidigt och kan trots enorm trötthet inte somna om. Somnar du om gör du det kanske precis innan du ska gå upp och är slut hela dagen.

4. Din kropp protesterar

Du kan också märka att kroppen på olika vis signalerar att den har gått på högtryck lite för länge. Kanske är det signaler som är mer eller mindre diffusa och som du har vant dig vid men om du skulle stanna upp och fundera lite så kan du säkert härleda att du till exempel exempelvis oftare har ont i huvudet, får magproblem, värk i kroppen och liknande i samband med perioder då pressen har varit högre och du inte fått en chans att slappna av mellan alla måsten och borden.

5.  Din omgivning oroar sig

Din omgivning kan också spegla hur du år egentligen. Säkert har någon i din närhet berättat för dig att de är oroliga för att du stressar för mycket, att du verkar för frånvarande eller kanske inte har tid att ses så ofta längre. Kanske har de till och med klagat över att du verkar förändrad och att de inte helt känner igen dig. Detta är varningstecken som ofta är värda att ta på allvar.


av: Nina Jansdotter

Publicerad 17 januari
Föregående Nästa