En försommardag i Stockholm för några år sedan. Stockholms Handelskammares nätverksgrupp Unga affärskvinnor lyssnar till Mikael Arndts föreläsning om hur man säljer sig själv.
– Alla säljer – det handlar om att göra det bra eller dåligt, säger Mikael.
Mikael för en dialog med sin publik och mot slutet av föreläsningen halkar diskussionen in på lönen och hur man höjer den.
– De flesta ber inte om högre lön, de har sitt lönesamtal en gång om året och är dessutom dåliga på att förhandla. Chefen är kunden som du ska sälja något till och lönesamtalet är ren försäljning.
Deltagarna får också klart för sig hur viktigt det är att lägga fram flera konkreta skäl till löneförhöjningen, varav åtminstone ett ska göra den anställde oumbärlig.
– Är du inte oumbärlig kan du ersättas i morgon och då är det lätt att säga nej till högre lön.
Några månader senare på Handelskammarens julmiddag får Mikael frågan om det ”är han som höjer löner”.
– Nej, jag utbildar och föreläser om försäljning, inte förhandling, säger en oförstående Mikael.
Då får han reda på att flera av deltagarna på hans föreläsning för affärskvinnor gick till jobbet dagen efter och höjde sina löner. Tack vare en expert på försäljning.
Försäljningsexpertens tips för högre lön
Visa framfötterna
Du kan bara få mer lön när du har levererat. Först då kan du svara på varför du är värd mer pengar och vad företaget har för nytta av dig. Chefen måste också kunna försvara din lön.
Våga fråga
Det årliga lönesamtalet är inte enda gången du kan förhandla om högre lön. Känner du att du är värd mer lön och har fog för det – fråga.
Lönesamtal är rena säljsamtal
Du ska sälja dig själv och chefen ska nappa. Lägg upp löneförhandlingen som vilket säljsamtal som helst. Det ska vara värt för köparen att säga ja tack. Ge konkreta, mätbara exempel på vad du har levererat. Det främsta skälet till att många får nej är att chefen inte förstår varför de ska ha högre lön.
Var väl förberedd
Ha fyra eller fem riktigt bra skäl till varför du ska ha mer lön. Se till att minst ett av skälen gör dig oumbärlig. Träna in vad du ska säga.
Ge inte upp
Fråga om ett nytt lönesamtal. Det kanske var taskig tajming senast. Du måste vara envis. Att få ett nej innebär inte att kunden inte vill köpa. Om du berättar mer kanske den köper.
Vad är dina alternativ?
Om du inte får den lön du vill ha, är du beredd att sluta då eller klarar du av att sitta kvar och vara missnöjd?