Föregående Nästa

Så blir du smartlat

Så blir du smartlat
28 mars 2016

"Kör så det ryker, men våga smit från hela skiten." Stressdoktorns tips till människor i karriären med tolv bollar för mycket i luften är enkelt: våga vara lat.

Annons

Tomas Danielsson är föreläsaren och författaren bakom boken Smart och lat. Han betonar att vi måste våga vila mer, men han predikar däremot inte vikten av en riktigt lång semester.

Tvärtom talar han gärna om något han kallar för återhämtningsöar, en sorts återkommande pauser i tillvaron där man verkligen kan vara lat.

− Därför ska man vara smart och inte ta för lång semester. I stället är det bättre med flera återkommande korta semestrar, säger han.

Den kan dock krävas fler verktyg för regelbunden återhämtning än små semestrar för att häva stressen, men principen är densamma.

− Mitt tips är att man ska schemalägga återhämtning varje vecka, exempelvis torsdagar efter klockan sexton.

Det gäller att hålla hårt på sina återhämtningsöar och inte ge vika när någon vill planera in ett jobbmöte eller en after work eller något annat lockande förslag.

− Man måste ha självförtroende nog att säga nej. Man har faktiskt större makt över sitt liv än man tror, säger Tomas Danielsson.

Tomas Danielsson har arbetat med stresshantering i decennier. Han säger att viss stress är tidlös, arbetslöshet och separationer. Men som så många andra ser han de sociala medierna och de smarta telefonerna som ett hotfullt stressmoln som skuggar allt fler.

− Många bland de nya unga akademikerna är ju tillgängliga jämt. Det håller inte i längden, säger han.

Här är stressdoktorns råd på vägen mot smart och lat:

Lägger du din tid på det som är viktigt, så når du också de mål som är viktiga. Gör en tidsbudget på kort och lång sikt. Kan vara bra i privatlivet, men framför allt för jobbet.

Ditt liv och dina förutsättningar är unika. Undvik onödig stress: sluta jämför ditt liv med andras framgångar och karriärer.

Träning och bra mat är en förutsättning för att orka, men glöm heller inte bort att sova ordentligt.

Planera in återhämtning en bestämd kväll i veckan.

Våga säga nej.

Maija Mårtensgård
Publicerad 28 mars 2016
Föregående Nästa