Föregående Nästa

Roliga karriärvägar hos Aller Media

Roliga karriärvägar hos Aller Media
10 juni 2014

Lust, passion och försälj­ningssiffror styr arbetsdagarna på Aller media. Här skapas inte bara tidningar utan också roliga ­karriärvägar.

Trots att sommaren hänger kvar i luften diskuterar Jenny Worne och hennes kollegor julpynt och julmatsrecept. Som fackchef på Hemmets Veckotidning, en av Aller medias många titlar, ligger hon ständigt steget före sina läsare.

Berätta om din roll!
– Som fackchef ansvarar jag för områdena mat, heminredning, trädgård, antikt, handarbete, mode och skönhet. Till min hjälp har jag en åtta man stark fackredaktion, bestående av kreativa och kompetenta redaktörer och redigerare.Hemmets Veckotidning vänder sig till mogna kvinnor som älskar att baka, laga mat och pyssla hemma. Tidningen har funnits sedan 1929 och har en stor och trogen läskrets.

Vad är roligast med ditt jobb?
– Att jag får jobba med min hobby. Jag är själv passionerat intresserad av mat, heminredning och trädgård, även om jag är i en annan livsfas än våra läsare.

Hur tar ni reda på vad era läsare vill se i tidningen?
– Vi gör regelbundna läsvärdesundersökningar, som ger ovärderlig kunskap. Vi blir också recenserade en gång i veckan när försäljningssiffrorna kommer. På Hemmets Veckotidning gör vi i regel inga stora förändringar utan satsar i stället på många små förbättringar. Det är viktigt att våra läsare känner igen sig.

Vad finns det för karriärmöjligheter?
– Är du intresserad av tidningsproduktion finns det ett fyrtiotal titlar att välja bland, från Elle och Svensk Damtidning till Jaktjournalen och Bra Korsord. Vi har redaktioner i Malmö, Helsingborg, Göteborg och Stockholm samt verksamhet i Norge, Danmark och Finland. Aller media kan också erbjuda spännande tjänster inom marknadsföring, annonsförsäljning, teknik, affärsutveckling och digitala medier.

Vad finns det för utvecklingsmöjligheter?
– Aller media satsar på sina medarbetares utveckling, både när det gäller utbildning och karriärvägar. Alla lediga tjänster annonseras ut internt och du uppmuntras att prova nya roller. Jag har kollegor som har jobbat här i flera decennier, de har provat flera olika arbetsuppgifter och har haft väldigt roligt under tiden. Du kan också stärka din kompetens genom att gå allt ifrån kortare kurser till längre utbildningsprogram. Jag har till exempel deltagit i ett omfattande internt chefsutvecklingsprogram, som löpte under ett och ett halvt år. Det var oerhört givande! Under programmet fick vi bland annat lära känna oss själva bättre, arbeta med förändringsprocesser samt utveckla förmågan att coacha andra, något jag har stor nytta av i mitt nuvarande jobb.

Beskriv kulturen på Aller media!
– Den är välkomnande och varm. Gemenskapen är stark mellan oss medarbetare och vi hjälper och stöttar varandra. Det finns också ett kvalitetstänkande och en långsiktighet. Aller media startar inte tidningar på löpande band utan gör ordentliga förstudier och satsar på det som lönar sig på lång sikt.

Har du några tips till studenter?
– Lita på magkänslan när du väljer arbetsgivare. Känner du energi och passion vet du att du hamnat rätt.

Publicerad 10 juni 2014
Föregående Nästa