Föregående Nästa

Personligt varumärke – expertens bästa tips

Personligt varumärke – expertens bästa tips
04 mars 2010

Kläderna gör mannen eller i Pelle Mårtensons fall – skinnbyxorna, som är en del av hans personliga varumärke. Han hjälper människor att sticka ut och har nyligen gett ut boken ”Grattis! Jobbet är ditt”, som lär ut principer om personlig marknadsföring. Här är hans bästa tips till dig.

Annons

Vad har Shortcut betytt för dig?

När jag drog igång CV-skolan hade jag ingen webbsida, utan använde mig av Shortcut som kommunikationskanal. Jag fick mina första kunder och medarbetare via nätverket, så Shortcut har varit jätteviktigt för mig.

Du har mycket att vinna på att lyfta fram ditt personliga varumärke, och på Shortcut är det just personer som lyfts fram. Visar du din personlighet så bygger du ett förtroende och relationer – och därigenom skapar du affärer eller blir anställd.

 

Vad ska man tänka på när man marknadsför sig själv?

Det är viktigt att sticka ut, att skaffa sig en stil och vara konsekvent i den och sina värderingar. Sedan handlar det om att vara personlig och att kunna bjuda på sig själv så att den du pratar med får intrycket av att den känner dig som person. Utan att gå in på det privata. Jag brukar säga att det som du inte vill ska stå i Aftonbladet dagen efter är privat.

 

Skinnbyxor är en del av ditt personliga varumärke – hur kom det sig?

Jag är hårdrockare i grund och botten, men hade inte använt skinnbyxorna på några år när jag hittade dem på vinden en dag och kom ihåg hur mycket jag tyckte om dem. När jag sedan var föräldraledig blev det praktiskt med byxor som jag bara kunde torka av.

Då jag halkade in på personlig marknadsföring insåg jag att en central grej var att sticka ut, oavsett om det gällde att få ett jobb eller uppdrag. Och då är det nog så att skinnbrallor sticker ut mer än en kostym, och jag har blivit igenkänd tack vare det.

 

”Grattis! Jobbet är ditt” riktar sig dels till den som vill ha ett specifikt jobb och är beredd och satsa lite mer, dels den som behöver ”sälja sig själv” ofta, exempelvis egenföretagare.

 

 

Vill du veta hur du fixar ett snärtigt erbjudande, hur du glänser på intervjun eller hur du får ditt CV att bli valt i ansökningshögen? Som premiummedlem på Shortcut kan du fråga Pelle om allt som rör personlig marknadsföring – ställ din fråga till Pelle här eller sno åt dig av tipen han har gett till andra!

Shortcut Redaktion
Publicerad 04 mars 2010
Föregående Nästa