Föregående Nästa

Ofta sen till jobbet? Så här ändrar du på ovanan

Ofta sen till jobbet? Så här ändrar du på ovanan
24 augusti 2015

"Förlåt, förlåt, förlåååååååt - det ska aldrig hända igen!" Om detta är du varje måndag har vi precis rätt tips för att lära dig komma i tid.

Annons

1. Identifiera förseningsfällorna

Det viktigaste är att ta reda på varför du alltid kommer för sent. Är du till exempel vaken för länge på kvällen eller kliver du upp för sent? Har du för många punkter i din morgon rutin eller är det pendelavståndet som är boven i dramat? När du identifierat var problemet ligger, brainstorma lös och fundera ut ett par olika sätt att lösa det.

2. Renovera din morgonrutin

Om du är sen varje morgon undrar nog din chef vad du gör om morgnarna. Det borde du också undra över. Är du helt enkelt en sådan som behöver 10 minuter till att välja kläder, 20 till att duscha eller ytterligare 30 för att äta frukost, dricka kaffe och kolla mejlen. Plus tid för att välja skor, torka håret och så vidare…? Då bör du helt enkelt se över dina morgonrutiner. Välj kläder dagen innan, ta frukost och kaffe på tåget och spara mejlen tills du faktiskt är på jobbet.

3. Ett ”nej” kan spara 5 minuter

Ofta är vi faktiskt sena på grund av andra människor. Om din mamma ringer dig för att kolla läget varje morgon, be henne vänligt men bestämt att börja ringa någon annan tid på dygnet. Lär dig framför allt säga nej till sms, konversioner, mejl och besök som kan få dig att komma för sent till jobbet.

4. Du + väckarklockan = <3

Sluta kasta klockan/mobilen i väggen och sluta trycka på snoozeknappen hela tiden. RESPEKTERA din väckarklocka. Det är trots allt du som bedömt vilken tid du ska gå upp. Att respektera din väckarklocka är att respektera dina egna beslut. På många klockor/mobiler kan du stänga av snoozefunktionen – gör det. Sätt bara ett enda alarm. Och missar du en dag på grund av att du inte vaknade så må det vara hänt. Kanske är det läxan du behövde lära dig.

5. Ställ klockan 10 minuter före

Det här funkar toppen för när du ska möta upp folk. Om du sätter varje klocka i ditt hem tio minuter före, kommer du markant öka dina chanser att komma i tid. Kom ihåg – inget fusk! Tiden på dina klockor är den riktiga! Vill du riktigt se till att hjärnan är lurad, kan du be en vän eller familjemedlem ställa om klockorna vid något tillfälle då du inte vet om det.

6. Hopp i snarklådan!

Många fallerar med att komma i tid på grund av sina sovvanor. Åter igen handlar det om att lära dig att säga nej till alla distraktioner som hindrar dig från att sova när du ska. Fundera varför du alltid somnar för sent: är det mobilen eller plattan som äter upp en timme eller två? Stäng av alla underhållningsmackapärer och håll dem för allt i världen borta från ditt nattygsbord. Försök att heller inte ta någon tupplur efter jobbet, risken är att en femminuters powernap blir en timme och att du förstör ditt sömnmönster. Satsa på att vara utmattad när du ska somna istället, då sover du gott.

7. Var rädd om ditt jobb

Det är viktigt att du påminner dig själv om varför du inte bör komma försent. Ibland är försening orsakad av en tillbakalutad attityd och en avsaknad av rädsla för konsekvenserna. Påminn dig själv orsakerna till varför du behöver komma i tid och om det värsta som kan hända om du kommer för sent.

8. Bli en tidspessimist

Många som ofta kommer för sent har för vana att underskatta tiden det tar att fixa sig, åka och faktiskt komma till jobbet. Gör det till en vana att göra precis tvärtom. Börja överskatta hur lång tid det tar att göra saker på morgonen: duscha, äta frukost, åka och parkera bilen. Du kan fastna i bilkö, få ett oväntat samtal eller vad som helst. Lägg alltid till en marginal för varje sak du gör, då är du beredd och har tiden på rätt sida om det blir en försening eller händer något akut.

Lina Hovling
Publicerad 24 augusti 2015
Föregående Nästa