5 Okt 2008 kl: 00:00

Kan du svaren på kundens invändningar?

När du har ställt din avslutsfråga är det stor chans att kunden svarar nej eller jag vet inte. Det är då ditt jobb egentligen börjar. Du måste ALLTID fråga kunden vad det är som gör att han eller hon inte svarar JA. Svara ärligt nu: Gör du alltid det?

Ett knep för att det inte ska ta emot är att se på invändningarna som frågor istället för mothugg. Frågor som kunden har som du måste svara på. På ett så övertygande sätt att kunden både tror på och accepterar ditt svar. Att kunden har frågor och vill veta mer om dina produkter eller tjänster, det är väl positivt? Frågor är ju ett bevis på intresse, eller hur?

Du har en stor fördel. Det går snabbt att få reda på alla invändningar som dina kunder ställer. Oavsett vilken bransch du arbetar i eller vilken typ av säljjobb du har. Och det är när du vet detta som du måste anstränga dig. Du måste lära dig alla svar på alla invändningarna utantill. Det betyder att du själv måste komma på, skriva ned och träna in så bra svar, att dina kunder verkligen blir övertygad.

Hur vet du att dina svar är bra? Vänd på alltihop och tänk så här: Om jag skulle sälja dina produkter till dig. Och det var du som kom med invändningarna. Skulle du acceptera att jag gav dig dina svar? Skulle du köpa av mig då?

Här får du din handlingsplan för att du ska bli bra på att lösa kundens invändningar:

1. Skriv en lista med alla invändningar du kan komma på. Du kommer bli förvånad över hur kort listan blir.

2. Skriv ÖVERTYGANDE svar på varje invändning.

3. Lär dig dina svar utantill. Träna in svaren, precis som en skådespelare lär sig manus.

4. Använd svaren i dina kundsamtal

5. Utvärdera och förändra svaren, ju mer erfaren du blir.

Vill du veta de två största anledningarna till att säljare inte argumenterar när kunden säger nej? Klicka HÄR

Max Söderpalm är aktuell med boken 30 sätt att göra affär. Kallad den bästa svenska säljboken hittills. Nu finns den även som ljudbok. Perfekt att träna avslut på väg till kundbesöket.

Varje vecka skickar han ut Monday Morning Letter, ett uppfriskande brev för dig med fokus på sälj. Vill du prenumerera på Monday Morning Letter? Mejla [link url=blogg@soderpalm.se]blogg@soderpalm.se[/link]. Läs mer om Max, hans blogg och Monday Morning Letter på www.soderpalm.se.