Föregående Nästa

Här är framtidens CV

Här är framtidens CV
16 mars 2010

Videopresentationer blir allt viktigare i framtiden, tror experterna. Men bara som komplement. Traditionella cv:n kommer att vara kvar länge till.

Annons

Teknikens utveckling förändrar framtidens jobbansökningar. Det gäller att hänga med och sticka ut från mängden så att arbetsgivaren blir nyfiken på just dig. Snart kan personliga hemsidor eller video-cv:n vara en lyckad krydda för att charma rekryterarna.

– Videopresentationer har än så länge inte tagits upp så mycket här hemma, men i England och USA diskuteras det för fullt. Där talas det om videoförstärkning. Hur lång tid det tar innan det slår igenom i Sverige vet jag inte, men att det kommer att hända är helt säkert, säger trendspanaren Petra Wahlström.

 

På engelska används ofta begreppet visumé, och det kryllar av dem på videosajter runt om på internet. Många har tiotusentals visningar, där­ibland universitetsstudenten Alex Biedrzyckis. Förra sommaren lade Alex upp sin egenkomponerade sång Hire me. Kreativiteten gjorde honom populär och hans video uppmärksammades till och med i amerikanska CNN. Redan innan det hade han fått flera jobberbjudanden.

 

Men att vara teknisk och kreativ är fortfarande inte nog. De närmaste åren lär utvecklingen knappast hinna så långt att det räcker att bara skicka iväg en videopresentation.

– Jag tror inte att videon kommer att ersätta traditionella cv:n – det finns inget som tyder på det. Den ska snarare användas som komplement. Även i framtiden kommer rekryterarna att vilja ha skriftliga dokument. Det är ju svårt att ögna igenom en video, säger Petra Wahlström.

Ansökningar i form av personliga hemsidor har blivit allt vanligare och som experterna tror att vi kommer att se mer av i framtiden. Det rör sig främst om sajter där man lägger upp cv:n och arbetsprover, men där kreativiteten kan flöda och man får chansen att skapa annorlunda idéer. Bloggar förekommer också, och är bra eftersom den sökandes personlighet ofta lyser igenom.

 

Trots den snabba tekniska utvecklingen är det här fortfarande nytt, vilket gör det svårt att lyckas för den som är tidigt ute med trenden. Att de gamla strukturerna finns kvar fick 30-åriga Anna från Stockholm erfara när hon skapade webbplatsen Annatjobb.nu. Med en kort film i kombination med en annorlunda och snygg layout försökte hon locka arbetsgivarna. Beröm haglade ner och sajten fick stor uppmärksamhet. Sedan sa det stopp.

– Ingen rekryterare hörde av sig. Inte en enda, säger hon.

 

På Arbetsförmedlingen har man märkt av att ansökningsförfarandet är under förändring. Bland annat pågår just nu arbetet med att förnya de ansökningstips som sedan länge har funnits på myndighetens hemsida. Men man betonar att utvecklingen inte går över en natt.

– Det är inte så att det sker en fullständig revolution, utan det handlar snarare om tillägg. Vad vi framför allt har märkt är att det personliga blir allt viktigare. Ju fler som är välutbildade, desto viktigare är personen, säger Pär Lindell, arbets­förmedlingschef i Åre och Krokom.

Han ser också att seminarier och auditions har blivit allt vanligare i rekryteringssammanhang, det vill säga att rekryterarna inte träffar jobbkandidaterna en och en utan i olika former av gruppsammankomster. Fördelen kan vara att det blir tydligare hur personer inter­agerar med varandra.

 

Med teknikens framfart kan sådana möten och även traditionella intervjuer hållas över internet, tror flera experter. Utvecklingen har skyndats på av finanskrisen eftersom den ofta ses som mer kostnadseffektiv.

– Vi har sett att videokommunikation över internet i sådana här sammanhang blir vanligare. Datorföretaget IBM är känt för sina virtuella intervjurum. Det fenomenet kan även komma

hit till Sverige, säger trendspanaren Petra Wahlström.

 


Kristoffer Örstadius
Publicerad 16 mars 2010
Föregående Nästa