Föregående Nästa

Här är forskarens bästa knep mot stress på jobbet

Här är forskarens bästa knep mot stress på jobbet
01 mars 2008

En stor europeisk undersökning om stress visar att bland annat långa möten och krånglande it-system tillhör de största orsakerna till stress på jobbet. Här kommer några tips om hur du kan hantera stressen på jobbet.

Annons
Ett problem med kontorsarbete är att man är en del av en större grupp och därför måste stå ut med en ständig kamp om tid, plats och tillgångar såsom kontorsmaskiner, befordringar och bonus, vilket skapar stress. För att få anställda att känna sig mindre stressade måste de känna att de har kontroll över sitt arbetsliv och sin arbetsmiljö, säger Lucy Beresford, en av Storbritanniens mest respekterade psykoterapeuter.

En stor källa till stress är långa och meningslösa möten, vilket hälften av respondenterna svarar. Enligt Lucy Beresford skapar det undermedvetet en känsla av att vi inte styr eller har kontroll över vår egen tid, något som människor värderar högt. Ogenomtänkt kontorsmiljö uppskattas inte heller. Exempelvis tyckte sex av tio tillfrågade att öppna kontorslandskap orsakade stress på grund av avsaknad av egen yta. Fel temperatur på kontoret (37 %), kollegor som inte stänger av sin mobiltelefon (14 %) eller ett stökigt kök (16 %) ökar också stressnivåerna hos de anställda.

Stress är inte bara skadligt för hälsan utan kan även leda till skador på kontorsinredningen. Undersökningen visar nämligen att hela 83 procent sett kollegor fysiskt förlora humöret på jobbet. Skrivbord ligger då illa till, men även skrivare, telefoner och tangentbord faller offer för fysiska angrepp när anställda tröttnar på långa och meningslösa möten, krånglande IT och dryga kollegor.

Undersökningen har genomförts av företaget ICM Technology, på uppdrag av skrivarföretaget Canon. Avsikten är att avgöra vad som genererar mest stress på kontor runt om i Europa. I undersökningen svarade närmare 2 000 kontorsanställda i 18 europeiska länder inklusive Sverige på frågor kring vad som gör dem mest stressade på jobbet.

 

Stressforskaren Lucy Beresfords fem bästa tips för att hantera stress och ilska på kontoret:

· Sätt dina egna gränser.

· Var inte rädd för att säga nej.

· Slappna av. Att ta sig tid att gå en promenad, lyssna till sin iPod eller läsa en bok kan bidra till att tänka på annat än vardagens stressiga uppgifter.

· Hoppa inte över lunchen. Och låt inte lunchen bli en macka framför datorn. Ett avbrott mitt i arbetsdagen hjälper dig att mentalt slappna av och återhämta dig.

· Se till att du får tillräckligt med sömn.

 

Det här skulle göra repsondenterna mindre stressade och arga på kontoret:

· Flexibelt arbete – komma bort från skrivbordet mer (38 %)

· Bättre IT och nätverk som inte kraschar (33 %)

· Ny och bättre chef (24 %)

· Skrivare som alltid har papper och aldrig får papperstrassel (22 %)

· Färre möten (21 %)

Shortcut Redaktion
Publicerad 01 mars 2008
Föregående Nästa