Föregående Nästa

Här är årets mest överanvända cv-ord

Här är årets mest överanvända cv-ord
05 december 2012

Du vill vara unik. Sticka ut. Göra intryck med ditt cv. Men det är lätt att det blir platt fall när alla tänker likadant. Kolla in klyschorna som använts mest 2012.

Annons

Nu avslöjar nätverket Linkedin vilka tio ord svenskarna överanvänt i sina profiler under det gångna året.

 

Totalt är fler än 187 miljoner medlemmar över hela världen registrerade. Efter att ha studerat fler än en miljon svenska Linkedin-profiler kan det konstateras att kreativ toppar listan över det som svenskar vill beskriva sigs som, följt av ansvarsfull och analytisk.

 

Dessa tre adjektiv är även populära internationellt och tillhör de 82 mest förekommande orden världen över. Trotjänare som innovativ, social och problemlösare finns med på den globala listan, men är inte alls lika populärt bland svenskar.

 

– Potentiella partners, kunder och rekryterare söker dagligen efter professionella på nätet. Många buzzwords som används på såväl LinkedIn-profiler som traditionella cv:n idag har tappat sin effekt eftersom de ofta överanvänds. Om du är kreativ – visa det istället för att skriva det. Det kommer ge en mycket större effekt för alla som letar efter just din kompetens”, förklarar Lars Ingerslev, Nordenchef på LinkedIn, i ett pressmeddelande.

 

Topp 10 buzzwords på svenska Linkedinprofiler:

1. Kreativ

2. Ansvarsfull

3. Analytisk

4. Positiv

5. Motiverad

6. Bred erfarenhet

7. Omfattande erfarenhet

8. Organisatorisk

9. Effektiv

 

Linkedin tipsar – få profilen att sticka ut:

 

1. Kolla in dina konkurrenter

Gör en avancerad LinkedIn-sökning och kolla in de personer i ditt område har samma jobbtitel som du har. Ofta är vi mer kritiska mot andra personers profiler än mot våra egna. Genom att gå in på dina jämlikars LinkedIn-profiler får du en tydligare insikt kring vad du gillar och inte gillar med dem.

 

2. Bli en endorsement-magnet

När du lägger till relevanta kompetenser och expertis till din profil kan dina kontakter bekräfta dessa med ett enkelt klick.

 

3. Stick ut med en stark rubrik

Din professionella rubrik är en av de första sakerna folk ser på Linkedins sökresultat. Rubriken baseras automatiskt på den titel du har angett för ditt senaste jobb, men du kan redigera det. Tänk på din profilrubrik på samma sätt som en rubrik i en tidning.

 

4. Lägg till avsnitt för dina åstadkommanden och erfarenheter i din profil

Med hjälp av en ny LinkedIn-funktion kan man nu enkelt addera avsnitt och appar för alltifrån kurser och projekt till provresultat och voluntärarbete. Den här funktionen hjälper dig att sticka ut med hjälp av bevis, inte buzzwords.

 

5. Var bäst på att beskriva din kompetens

Istället för att säga att du har “omfattande erfarenhet” av försäljning, skriv att du har arbetat med försäljning i tio år, visa din försäljningskvot under de senaste åren och påvisa specifika avtal som du lyckats sälja in.

 

Shortcut
Publicerad 05 december 2012
Föregående Nästa