Han vände sina minus till plus
26 Feb 2009 kl: 00:00

Han vände sina minus till plus

När Andreas Hillman hade tagit studenten tänkte han strategiskt. Eftersom han inte fick göra lumpen kunde han lika bra börja plugga direkt. Och så var det ju smart att välja en utbildning inom ett område där framtidsutsikterna var goda.

– Jag började på magisterprogrammet i kemi. Och visst, det var en framtidsbransch. Fast det var ju ingenting för mig.

Men Andreas bet ihop och kämpade på, fast besluten att ro sin examen i land. Tog ett sabbatsår. Jobbade. Ägnade ett halvår åt att försöka ta omtentor. Körde. Bytte till sist till läkarlinjen. Bara för att upptäcka att det var för mycket kemi där också.

– Jag körde på en niopoängstenta, drog till Hultsfred och söp skallen i bitar. Sedan trillade jag ner i ett svart hål. Att jag skulle ta en examen hade alltid varit en självklarhet och dessutom hade jag ju trott att det var naturvetenskap jag skulle ägna mig åt ända sedan gymnasiet. Jag hade ingen aning om vad jag skulle göra och gick på a-kassa i nästan ett år.

Efter mycket grubblande insåg Andreas att det han egentligen ville och var bra på var att ”fippla med datorer”. Han bestämde sig för att sadla om och försöka hitta ett jobb i stället. Då uppstod nästa problem. Hur förklara två avhoppade utbildningar, ett sabbatsår och ett års arbetslöshet? Och en total kursändring?

Men efter ett par anställningsintervjuer började Andreas inse att det han såg som minus och oroade sig över faktiskt oftast var fördelar i arbetsgivarnas ögon. Det han tyckte var ströjobb i fel bransch uppfattades som nyttig arbetslivserfarenhet. Där han såg avhoppade studier såg andra en person med högskolemeriter från två svåra utbildningar. Och så småningom började han själv tänka i samma banor. Att han insett att han var inne på fel spår och gjort något åt det var ju egentligen ganska bra, särskilt som han kunde kontra med att nu hade han förstått vad han verkligen var intresserad av. Och visst, han hade provat många olika saker. Därför hade han bredd, erfarenhet.

– Det är lätt att se enkelspårigt på det man gjort och tro att det bästa är att gå raka vägen. Men min erfarenhet är att det ofta är tvärtom. Sedan kan man förstås inte vända allt, men då kan man i alla fall mildra genom att lära sig skriva ett bra cv och förbereda sig inför intervjun.

För att fylla upp ett par perioder av arbetslöshet ser Andreas till exempel till att kunna hänvisa till ströjobb och egna projekt.
– Året efter läkarlinjen var jag med i en vikariepool och brukar säga att jag ”jobbade som lärarvikarie vid ett flertal tillfällen”. Det är ju aldrig någon som frågat ”Jamen HUR många tillfällen?”. Det viktiga är att inte framstå som någon som bara legat på soffan. Luckorna finns ju där om man tittar noga, men de behöver inte lysa i ögonen.
Skulle arbetsgivaren sedan uppehålla sig alldeles för länge vid vad man gjort och inte gjort kan man faktiskt vända på det, påpekar han: Nu har vi pratat om vad jag kan och vad ni kan ha för nytta av mig – men vad har egentligen NI att erbjuda mig?

– Så gjorde jag på en intervju där mitt cv granskades i detalj. Och fick jobbet.

Sedan ett och ett halvt år sitter Andreas på skolbänken igen. För att kunna söka mer kvalificerade jobb inom IT/media, som är vad han ägnat sig åt efter läkarlinjen, kände han att han behövde skaffa en formell examen. Nästa vår blir han klar och tänker sig en framtid inom 3-D och spelbranschen.

Finns det något minus som kommer att spöka då?

Det skulle vara hur högskolan i Trollhättan/Uddevalla ska stå sig i konkurrensen med andra skolor, funderar Andreas – inte minst eftersom han sneglar utomlands.

– Jag är inte riktigt hundra på hur jag ska vända det än, men säger jag att det visserligen är en liten skola, men å andra sidan ger det mig, som enskild student, större möjlighet att själv påverka min utbildning. Jag får en examen som jag varit med och format efter mina egna behov i stället för ett färdigt paket med fina snören.

Andreas cv i korthet

• Digitala Media för underhållning och lärande på högskolan i Trollhättan/Uddevalla
• Directorprogrammerare på webbyrå, fyra månader
• Påbyggnadsutbildning i 3-D genom Komvux, fem månader
• 3-D-designer, ett år
• Multimediadesigner, sju månader
• Praktik i Japan, 3-D-designer på virtual reality center, sex månader
• Traineeprogram på IT-företag, ett år
• Glapp: Ett års arbetslöshet, inhopp som förskolelärare och mellanstadielärare, demonstratör- och butiksjobb
• Läkarlinjen, en termin
• Studieuppehåll, praktik som laboratorieassistent, ett år
• Magisterprogrammet i kemi, två år
• Naturvetenskaplig linje, tre år

 

Mer om Andreas

Namn: Andreas Hillman.
Ålder: 29 år.
Bor: I Uddevalla.
Gör: Pluggar digitala media på högskolan i Trollhättan/Uddevalla, knäcker extra som butiksbiträde i dataspelsbutik, designar multimedia och bygger datorer.
Målsättning: Jobb som spelgrafiker, på sikt som producerande projektledare/lead artist inom 3-D/spelbranschen.
Plus: Har hoppat av och börjat om och provat många olika saker.