Gör en Daniel Westling!
25 Feb 2009 kl: 00:00

Gör en Daniel Westling!

Artikeln publicerades i Shortcut 2009.

Vårda ditt nätverk:

Ett bra kontaktnät är A och O – många jobb förmedlas genom kontakter och goda vitsord är ditt viktigaste marknadsföringsmedel. Var trevlig mot nuvarande och tidigare kollegor. Ta hand om dina kunder så att de rekommenderar dig.

Så gjorde Daniel: Daniel är enligt Expressen duktig på att hålla kontakt med gamla kompisar och DN skriver att vänner och klasskamrater talar väl om honom. Kanske viktigast av allt: Det var prinsessan Madeleine som gillade Daniels gym Master Training så mycket att hon rekommenderade sin storasyster att gå dit.

Jobba med din passion:

Hitta det du brinner för och arbeta med det! Det stärker ditt varumärkes trovärdighet. Att ”sälja sig själv” går dessutom ofta av bara farten om man får tala om sådant som ligger en varmt om hjärtat. Du framstår som inspirerande.

Så gjorde Daniel: 2006 sa Daniel till Metro att han brinner för att få människor att motionera och bli friskare. Detta  arbetar han med konsekvent. Att han dessutom har högre syften än att bara tillfredsställa sig själv gör honom inspirerande och får andra att vilja följa honom – inte bara hans träningsråd.

Hitta det unika hos dig själv:

Det oväntade kan göra underverk med din image. Ju ovanligare ”Unique Selling Point” desto lättare är det för folk att minnas dig.

Så gjorde Daniel: Vem trodde att Viktoria skulle falla för en ”vanlig kille från Ockelbo”? I just det här fallet blev det vanliga ovanligt – och Daniels USP.

Arbeta hårt:

Nyckeln till framgång är enligt Niklas Olovzon, varumärkesexpert, lika mycket transpiration som inspiration. Våga svettas för det du tror på!

Så gjorde Daniel: Daniel svettas både på och för sitt jobb. Enligt DN hinner han inte göra mycket mer än att jobba. Det är motvilligt han avstår från sitt jobb när han nu blir prinsessgemål – och då vill han istället hugga i och jobba för sin andra passion i livet – Victoria.

Du är ditt varumärke:

Det är viktigt att du är konsekvent i ditt agerande när du bygger ditt varumärke. Du kan aldrig stänga av den image du vill att du eller ditt företag ska förknippas med.

Så gjorde Daniel: Trots press från media har Daniel hela tiden hållit en låg profil och framhållit sig själv som en tyst, hårt arbetande och helt vanlig kille från Ockelbo. Fast han uppenbarligen även är en driven och framgångsrik Stureplansentreprenör.

Klä dig som du vill uppfattas:

54 procent ser rätt klädsel som en avgörande parameter för chansen att få jobb enligt en undersökning gjord vid KU. Och enligt sajten nyttföretag.com är klädseln viktig även för egenföretagare: ”Ser du framgångsrik ut tror kunden automatiskt att det går bra för dig. Och om det går bra för dig måste ju det betyda att andra litar på dig.”

Så gjorde Daniel: Daniel har enligt envisa rykten gått i prinsskola. Något som är säkert är dock att han låtit sin klädsel förändras efter situation. Kepsen är numera slopad och utbytt mot kavaj och slips.

Var personlig men inte för privat:

Att vara lite mystisk väcker intresse! Var gärna personlig mot de du träffar men akta dig för att bli för privat, det kan skada ditt varumärke.

Så gjorde Daniel: Det fåtal intervjuer som Daniel har ställt upp på handlar om hans gymimperium. Övriga frågor duckar han för – särskilt de om hans privatliv.

Associera dig med rätt människor:

”Om du vill verka framgångsrik kan det vara smart att känna, och umgås med, andra framgångsrika människor” skriver sajten nyttföretag.com och tipsar om att du kan ha skyltar på ditt kontor som visar vilka föreningar och sällskap du är medlem i.

Så gjorde Daniel: Daniel har lyckats hamna i rätt kretsar och omger sig numera med framgångsrika och inflytelserika personer, minst sagt.

Var inte rädd för att snacka med chefen:

Är det något på jobbet som får dig att må dåligt, eller är du verkligen förtjänt av en högre lön – var inte rädd att ta upp det med chefen. Hur ska han eller hon annars veta hur du känner? Det värsta som kan hända är att du får ett nej, eller hur?

Så gjorde Daniel: Enligt Expressen stämde Daniel nyligen träff med kungen, förklarade sin kärlek till Viktoria och bad om hennes hand. Kungen tvekade enligt Expressen inte en sekund.

Stå upp för det du tror på:

Vet du med dig att du har rätt i en fråga så gör din röst hörd. Det bygger ditt varumärke att du vågar stå på dig och i bästa fall får du dessutom igenom det du vill. Men akta dig för att bli för påstridig.

Så gjorde Daniel: Trots att det bestämts att Daniel och Victoria skulle få gifta sig 2010 var de tungna att fortsätta smyga med sin kärlek eftersom kungliga förlovningar enligt etikettsregler får tillkännages först några månader innan bröllopet. Men Victoria och Daniel stod på sig och fick kungen att bryta mot egna principer och kungliga etikettsregler, skriver Expressen. Och så fick Daniel sin prinsessa även officiellt.

Var ödmjuk inför nya uppgifter:

En lågmäld framtoning är ett smart drag när man är ny i sin roll. Sedan kan man växa med uppgiften och kosta på sig att ta större plats.

Så gjorde Daniel: När Daniel talade om sin framtid på presskonferensen igår höll han en låg profil och koncentrerade sig på sin roll som Victorias stöttepelare.

Var synlig:

Enligt Niklas Olovzon är det viktigt att vara synlig. Försök bli omskriven och eller bara positivt omtalad och utnyttja sociala medier.

Så gjorde Daniel: Daniel syns mycket i media – inte bara med Victoria. Dessutom utnyttjade kungafamiljen nya sociala medier när de la upp tillkännagivandet av förlovningen som ett youtubeklipp.    Så sätt igång! Du kan också fånga en prinsessa eller åtminstone ett drömjobb!