Föregående Nästa

Första lektionen i CV-Skolan

Första lektionen i CV-Skolan
03 mars 2008

Pelle Mårtenson hjälper människor få jobben det drömmer om genom stöd vid cv-skrivning, intervjuträning och karriärcoachning. Här delar han med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Annons

För att få ditt drömjobb är naturligtvis erfarenhet och fina meriter ett plus. Men jobbet kommer aldrig att bli ditt om du inte har ett vasst cv. Somliga klarar sig visserligen bra på personliga kontakter men själv har jag fått använda cvn som ett verktyg för att få vartenda jobb jag haft. Från uslaste sommarjobb till kvalificerade konsultjobb.

 

I ett antal artiklar tänker jag dela med mig av mina kunskaper i att skriva slagkraftiga cvn. Egentligen är det enkelt när man inser vad det handlar om – och älskar språk, form och personlig marknadsföring. Gör du det kommer du att ha stor nytta av mina tips. I annat fall är du varmt välkommen att höra av dig till mig så hjälper jag dig.

 

Cv står för Curriculum vitae (jag var själv tvungen att slå upp det) som på latin betyder levnadsbeskrivning. Cv är alltså en fortkortning baserat på ett utdött språk som få vet hur det ska uttalas och ännu färre vad det betyder. Här ligger faktiskt kärnan i min affärsidé. Bara det antika namnet tyder ju på att det finns utvecklingspotential av detta speciella dokument.

 

Jag tycker att utvecklingen av konsten i att skapa cv verkar ha stått still sedan romarrikets fall. Så därför startade jag CV-Skolan för att föra cvt in i 2000-talet.

 

Själva ordet betyder alltså levnadsberättelse. Kanon! Jag gillar att skriva och berätta. Men visst är det konstigt att många verkar tycka att punktform är det mest optimala sättet att berätta om sitt liv på? Har du läst en biografi i punktform någon gång? Mer om detta senare.

Jag vill dock göra ett tillägg till definitionen av cv. Nu struntar jag i språkliga definitioner och andra petitesser. Jag vill säga så här: cv = levnadsbeskrivning + framtidsvision.

 

Och det här är faktiskt ett kanontips som ökar dina chanser till avancemang rejält. Många gör misstaget att tänka: ”Jag tar vilket jobb som helst bara jag får ett.” Det är dömt att misslyckas. Vem vill anställa en människa bara för att denna vill ha ett jobb – vilket som helst?

Jag tror att företagare hellre öppnar sina armar för en person som säger och utstrålar: ”Ert företag är det enda företag jag vill jobba på. Jag älskar ert företag! Titta här. Jag har till och med tatuerat in er logga på armen!” Det sista kanske lät lite överdrivet, men jag har faktiskt hört om folk som gjort exakt det. Det är inget jag rekommenderar. Men snacka om engagemang!

 

Ett sätt att visa engagemang för ett företag är att tänka framåt. Använd följande magiska kraftuttryck i ditt cv: ”Jag vill…” och berätta vad du vill göra på företaget. I framtiden alltså. När jobbet är ditt. Det ska naturligtvis vara något som du tror att företaget har nytta av.

 

Jag vet att du kanske protesterar nu och tycker att ett cv bör berätta om vad du har gjort, vilken utbildning du har och vilken erfarenhet du skaffat och inget annat. Det är det akademiska sättet att se det på.

 

Tillbakablickande. Det är dock inte det enda sättet att se det på och mitt tips är att inte glömma framåtblicken i ditt cv. Och har du egentligen inga passande meriter kan du lägga ännu större fokus vid den.

 

 

 

Jag avlutar första lektionen med ytterligare tre bra tips.

 

1. Sök alltid specifikt

Ett generellt cv är inget vidare. Hur kul är det att få ett massutskick? Anpassa alltid ditt cv efter jobbet du söker.

 

2. Varför just du?

Du kommer inte att bli anställd om du inte kan visa ditt intresse för företaget. Motivera och berätta varför du kommer att stanna kvar på företaget om du får jobbet.

 

3. Vad kan du tillföra?

Kan du tillföra någonting som inte är nämnt i annonsen? Det är lätt att hävda att man kan det som efterfrågas. Men kan du läsa mellan raderna och leverera någonting mer som företaget behöver? Chansa hellre än att inte skriva någonting alls. Då visar du i alla fall framfötterna.

 

 

Vill du har hjälp, tips och råd av Pelle gå in på:

www.cvskolan.se eller ring på 0761-99 35 00

 

 

 

Denna artikel är även publicerad på Bohmania – Karriärsajten för oss inom marknad, reklam och kommunikation.

Pelle Mårtenson
Publicerad 03 mars 2008
Föregående Nästa