Föregående Nästa

Så kartläggs våra innersta drivkrafter

Henrik Müller-Hansen, vd på norska Gelato, medger att man har en mycket tuff rekryteringsprocess. Här har man sagt
15 januari 2016

I dag vill företagen veta vad som driver och engagerar dig innan de erbjuder en anställning. På riktigt alltså, och då räcker en klassisk intervju inte långt. I stället har avancerade verktyg sett till att våra personligheter nu blivit mätbara.

Annons

När jobben blir färre och yrkesrollerna mer flexibla är det viktigare än någonsin att platserna upptas av rätt personer. Som passar in i företagets kultur, delar värderingar och mål och är beredda att agera utifrån dem i varje tänkbart scenario. Och som är beredda att förändras i takt med att arbetsgivaren gör det.

Experten: ”Svenskar är extremt individualistiska.”

Numer är det sällan vi får jobbet efter en snabb första intervju. Att kunna göra si och så mycket i ett datorprogram tar oss inte hela vägen. I stället har personlighetstester, styrda av hyperkänsliga algoritmer, blivit ett vanligt verktyg för att bedöma en kandidats lämplighet. Vårt allra innersta kartläggs och mappas mot kravprofilen.

”Att bara gå efter entreprenöriella ‘vi kör!’-typer i en mer långsam och processtung verksamhet kan sluta riktigt illa”

– Det handlar inte om att alla anställda ska vara likadana. Ofta är det tvärtom, att företagen efterlyser en hel flora av drivkrafter som kan kombineras på ett bra sätt.

Det säger Christian Walén, psykolog på Assessio, som förser företag med personlighetstester och andra verktyg som ska hjälpa till i rekryteringen. Enligt honom är det viktigt att stora företag som börjar använda personlighetstester inte faller offer för trender och buzzwords.

– Ett personlighetstest är bara effektivt om arbetsgivarna verkligen vet vad de söker och bygger träffsäkra processer för att fånga just det. Att bara gå efter entreprenöriella, innovationskraftiga ”vi-kör!” typer i en mer långsam och processtung verksamhet kan sluta riktigt illa – då de antingen förvirrar verksamheten eller riskerar att sluta till följd av att matchningen inte finns där.

Reportage: Breakit njuter av att utmana mediejättarna.

Ett företag Assessio samarbetar med är det norska techbolaget Gelato Group, vars kravprofil inte liknar någonting Christian tidigare skådat. För att förstå vad han menar ringer vi upp företagets vd: Henrik Müller-Hansen.

Henrik sade 2006 upp sig från sitt välbetalda chefsjobb på norska Tele2. Han ville starta eget – och bestämde sig för att revolutionera tryckeriindustrin, som omsätter 50 gånger mer än musikbranschen. Med Gelato blev målet att koppla samman beställare med hundratusentals tryckerier världen över i en gigantisk molntjänst.

– En av världens största industrier har tänkt hårdvara allt för länge. Gelato förändrar detta i grunden. Vi är som Itunes fast i tryckindustrin och kopplar samman tryckerier i 40 länder med lokala och globala kunder. En miljard människor runt om i världen kan nu få sin leverans på 48 timmar. Dessutom ger lokal produktion och distribution minskade utsläpp.

”Studier visar att det tar en rekryterare ungefär tio sekunder att bilda sig en uppfattning om en kandidat i en intervju”

I flera år slet han för att förverkliga sin affärsidé. I en intervju med nyhetssajten Breakit berättar han hur familjen fick sälja bostad, bilar och prylar för att underlätta finansieringen. Och om hur han anklagade sin fru för att vara ekonomiskt oansvarig när hon unnade sig en latte.

Tack vare externt kapital och en osviklig vilja har de hårda åren nu burit frukt. Förra året omsatte Gelato 167 miljoner kronor. Under 2015 har Gelato växt med 70 procent och går mot 300 miljoner kronor i omsättning samtidigt som vinsten är tredubblad.

Vd:n: ”Anställer bara folk som är bättre än jag.”

Nu söker Gelato efter nya medarbetare som drivs av samma vilja att förändra som en gång fick Henrik att starta företaget. Det traditionella intervjuförfarandet har man till stor del ratat.

– Studier visar att det tar en rekryterare ungefär tio sekunder att bilda sig en uppfattning om en kandidat i intervjusammanhang. Den typen av subjektivitet fungerar sällan för att bedöma personlighet och djupare drivkrafter, säger Henrik.

Gelato använder i stället en serie personlighetstester och intervjuer i sin rekryteringsprocess. De första i form av kortare samtal per telefon, vilka följs av djupintervjuer på plats på huvudkontoret i Oslo för att se hur väl kandidaten förhåller sig till företagskulturen och sina – eventuellt – blivande kollegor.

Totalt lägger Gelato i snitt mellan fyra och tio veckor på varje rekrytering. Nivåerna som ställts upp för de personliga egenskaperna, mätt via olika personlighets- och problemlösningstest, är skyhöga.

”Vi letar efter personer som vill lösa ett problem som gäckar en hel bransch”

Henrik Müller-Hansen fortsätter:

– Hur arbetar personen i grupp? Vilka värderingar drivs denne av i sitt dagliga arbete, och hur väl passar det våra egna? Personlighetstester hjälper oss att bedöma såväl analytisk förmåga och riskbeteenden som mer svårgreppbara, personliga drag. Baserat på datan som Assessio får ut kan vi ta beslut om vilka individer vi ska gå vidare med.

Glöm cashen! Unga låter idealen styra.

Här räcker ett fint betyg nödvändigtvis inte långt. Hittills har 65 kandidater med examen från INSEAD i Paris – en av världens bästa affärsskolor – provat lyckan.

Hur många som fått jobb på Gelato? Två.

Trots snabb tillväxt erbjuds strax under en procent av alla sökande till Gelato Group en tjänst, även fast utbildningsnivåerna och namnen på universiteten eller bolagen de sökande kommer ifrån är på McKinsey-, Google- eller Applenivå.

– Vi tackar inte alltid nej på en kompetensmässig grund, utan för att de inte delat våra värderingar, passat in i vår företagskultur eller varit den person vi söker precis just då. Vi söker efter en kombination av kompetens, personlighet och värderingar som passar Gelato. Det går givetvis åt andra hållet också – vår rekryteringsprocess är ju utformad för att hitta perfekta matchningar.

Vad lockar människor från hela världen att leva och arbeta i Oslo, när de lika gärna hade kunnat åka rutschkana och tjäna multum hos, säg, Google?

– Nyckeln är att fokusera på de som vill jobba för något mer än lönespecifikationen de får i handen. Något större. Vi letar efter personer som vill lösa ett problem som gäckar en hel bransch.

– Ett exempel är en nuvarande medarbetare som kom till lilla Oslo från studier vid ett toppuniversitet och ett häftigt jobb i Silicon Valley. ”Varför Gelato?” frågade jag. ”För att jag vill arbeta i ett team med människor från hela världen med en vision som skapar mening för andra människor” blev svaret. Det är precis sådana personer vi är ute efter

Billy Ekblom
Publicerad 15 januari 2016
Föregående Nästa