Föregående Nästa

Den frivilliga dimensionen

29 maj 2008

Att få personalen frivilligt göra det lilla extra är skillnaden mellan succé eller fiasko. Problemet är att frivillighet inte går att köpa. Balansen mellan hjärta och affärsmål blir allt mer självlysande i företagens resultat.

Annons

[q]”Den frivilliga dimensionen försvinner om Svenska kyrkan blir ett varumärke.”[/q] Ewa Lindqvist Hotz, Präst, Svenska Kyrkan.

Företagskulturer som IKEA har ofta liknats vid en religion. I sökandet efter 1000 nya chefer fick man över 50 % ansökningar från medlemmar i IKEA Family. Syftet var att anställa de som har ett hjärta som redan klappar för IKEA och resultatet blev en frivillig succé.

Miljardkoncernen RNB Retail and Brands (äger tex. NK och JC) ser kopplingen och kompletterar sin årsredovisning med 100 sidor på temat ”Loveproject.” Orsaken till detta emotionella budskap är att personalens attityd påverkar viljan att interagera med kunderna. Resultatet blir att man går ifrån att 1 av 10 kunder handlar till 2 av 10, men inte nog med det – bekräftade kunder handlar oftare och dyrare varor. Love är lönsamt. Mikael Solberg, VD på RNB tipsade oss om deras butikssäljare Ingeborg Authried på NK Manlig Depå. Hon personifierar ”den frivilliga dimensionen.” Genom att bekräfta kunderna och leverera det lilla extra har Ingeborg fått stamkunder ifrån hela världen. När en person kan sprida så mycket energi vad kan då ett helt företag åstadkomma med ett ledarskap som skapar den frivilliga dimensionen? För RNB kan det lätt bli någon miljard extra i nästa årsredovisning.

Stefan Engeseth
Publicerad 29 maj 2008
Föregående Nästa