22 Okt 2012 kl: 00:00

Bli expert via bloggen

en som har tid att svamla på nätet dagarna i ända kan inte ha någon seriös sysselsättning eller seriösa avsikter.” Dessa ord yttrades i Aftonbladet 2006 av Jan Guillou, apropå fenomenet med så kallade dagboksbloggar.

Det är nu fem år sedan och bloggklimatet har ändrats något. Enligt undersökningen Svenskarnas internetvanor finns det fler än 300 000 svenska bloggare i dag. Många av dem har insett vilken potential en framgångsrik blogg kan ha – och de skulle med stor säkerhet hävda att Jan Guillou hade fel när han menade att bloggare inte har seriösa avsikter.

– Bloggen har hjälpt mig mycket, säger Terese Alvén som driver en av Sveriges största träningsbloggar, Spark i baken.

– Det finns många duktiga träningsmänniskor i Sverige och det gäller att sticka ut för att få uppmärksamhet och eftertraktade jobb och uppdrag. Jag har fått instruera på Sveriges största tränings­konvent, jag har medverkat i många olika intervjuer och reportage, jag har synts i tv och
jag har fått frilansuppdrag som webbredaktör, hälso­profil och skribent tack vare att jag har synts via mitt bloggande, säger hon.

 

”Var trygg i din roll”

I dag ses Terese som en träningsexpert, och hon har blivit det genom sitt bloggande. Men hur gör man för att bli betraktad som expert? Vad skiljer dem som lyckas med sin karriär genom bloggen från dem som inte gör det?

– Nyckeln är så klart att inte försöka framstå som något alls, utan att vara trygg i sin egen roll och sitt kunnande. Ett riktigt expertmannaskap bygger ju på att produkten levererar det som reklamfilmen utlovat, säger Rebecca Crusoe, byråchef på kommunikationsbyrån Isobar Sverige.

– Det som skiljer de verkliga experterna från alla de som gör anspråk på titeln har förstått just det. Genuin kunskap om sitt ämne som levereras med en egen analys och, otroligt viktigt, med ett personligt tilltal. Har man så pass matigt innehåll och kombinerar det med ett smart tänk kring länkningar och kommentarer så kommer snart trafiken och uppmärksamheten också.

 

”Berättar alltid om bloggen”

Det räcker alltså inte att bara att registrera en Blogspot-adress och tro att man ska få inflytande. Man måste marknadsföra själva bloggen också. Terese Alvén har jobbat hårt för att göra sin blogg stor.

– Jag berättar alltid om bloggen när jag minglar och träffar folk. Precis som andra berättar vad de jobbar med nämner jag ganska snabbt min blogg. Jag tar alla chanser jag får att prata om den. Jag tror att den har blivit uppmärksammad för att jag är duktig på det jag gör. Jag inspirerar mina läsare och förmedlar ett sunt budskap till dem.

 

Utmärkt marknadsföring

Ytterligare en fördel när det kommer till etablering av den egna yrkespersonen är att man på en blogg själv kan styra över sin information.

– Bloggar och Twitter är utmärkta marknadsföringskanaler för din person, mycket tack vare deras styrka i sökmotorerna, och då gäller det att förvalta dem på bästa sätt, säger Rebecca Crusoe.

Och hon vet vad hon talar om. Hon driver själv en blogg med namnet Popjunkien och menar att bloggandet har varit en stor fördel för henne. – Det är en lycklig slump att jag har fått chansen att bredda bilden av min yrkesperson via bloggen, men jag är övertygad om att jag inte hade kommit lika långt i min karriär om jag inte hade varit en del av internetgemenskapen.

Sätt att få bloggen läst


1. Tänk som en tonåring.
De är obarmhärtigt raka – varför ska jag läsa det här? Ringa in vad du är riktigt bra på: att se samband, ge skarpa analyser eller bjuda på unika nyheter? Det är vad du ska blogga om.

 

2. Sätt tonen. Skippa krånglet. Du kan vara seriös utan att låta som en torr lagparagraf eller en instruktionsbok.

 

3. Hitta favorit-bloggare. Vad gör de som du gillar? Analysera det och sno knepen.

Missa inte:

Fredrik Backman gör succé som bloggare, författare och krönikör.

Att blogga bygger ditt personliga varumärke

Chefen om framgång via bloggen