24 Nov 2009 kl: 00:00

Årets Entreprenör: 4 konkreta tips för att lyckas

”Årets Entreprenör 2009 är en stimulerande förebild med förmåga att förmedla sin vision och sitt engagemang till medarbetarna. Han är en nyskapande kreatör som är lyhörd för signaler från marknaden och potentiella kunder.”. Så löd motiveringen när Shortcutexperten Charlie Hansson utsågs till Årets Entreprenör 2009.

– Det kändes som ett erkännande för mig inom företagande. Jag har kämpat ganska mycket och försökt skapa ett företag som jag är stolt över. Och det är speciellt kul att det ses innovativt, säger Charlie.

Tidigare i år knep han även utmärkelsen Framtidens Ledare.

– Det känns jätteroligt. Framtidens ledare var himla kul att vinna eftersom så många stora entreprenörer och ledare har fått det tidigare. Men Årets Entreprenör var störst för mig, med både Nicklas Zennström och Bert Karlsson i final.

Företaget, som Charlie grundade och driver, är IT-konsultbolaget Chas Visual Management som för tillfället jobbar med spelet Battlefield Heroes tillsammans med DICE och EA. Att han blev utnämnd till Årets Entreprenör tror han till viss del beror på att han och företaget tar ett stort socialt ansvar, då Chas deltar i flera sociala satsningar. Charlie hjälper även Shortcuts guldmedlemmar med entreprenörsfrågor i expertpanel på sajten.

– De vanligaste frågorna jag får är om jag tror att deras affärsidé fungerar, men även hur man ska tänka med kalkyler och andra praktiska saker som hur de ska göra om de redan är anställda och har kostnader men vill gå över till att bli helt egen.

Med anknytningen till Shortcut och sina utmärkelser är det inte så konstigt att han sitter med i juryn för årets Uppstickare. Shortcut listar för åttonde året i rad 100 spännande entreprenörer under 36 år som är med och formar framtidens Sverige. Årets Uppstickare avslöjas 2 december.

– Jag är jättenöjd med listan. Det är kul att se att det finns så många affärsmodeller, och att de är så nyskapande och kreativa.

Som entreprenörsföretag får man vrida och vända på varje talang man själv och kollegor har. Det är kanske därför som Charlie har en annan syn på CV än den vanliga ”max en sida och inte längre”-regeln.

– Jag, och många med mig, tycker att man ska ge en sån stor bild av sina erfarenheter som möjligt. Det är svårt att veta vilken kunskap arbetsgivaren behöver i just detta nu. Ett CV måste också sticka ut och ge rätt information. Det värsta jag vet är när någon har satt upp 10 års erfarenhet och så står det bara ett företagsnamn och datum. Jag vill veta vilka projekt de har varit inblandade i, vilka ansvar de har haft. Det är betydligt mer intressant än om ditt CV är jättelångt.

Förutom att vara innovativ kan Charlie ge fyra andra tips på hur man ska lyckas som entreprenör:

1. Våga tro på din idé

2. Fokusera på sälj – prova din affärsidé och försök att hitta en köpare. Om din produkt är svår att sälja måste du förmodligen marknadsanpassa den bättre

3. Var sann mot dig själv och bygg upp en värdegrund i företaget som du tror på och kan stå för

4. Entreprenörsmarknaden är en ankdamm, du träffar samma människor ofta. Nätverkandet är därför viktigt, skaffa dig kontakter. Det finns ingen universal regel, men nätverka med de människor du ser upp till och vill lära dig av.