Föregående Nästa

Är ditt CV unikt? Här finns svaret

Magnus Heinstedt berättar om vad man bör och inte bör skriva i sitt CV.
31 juli 2015

Är du driven, strategisk eller passionerad? Börjar du ditt CV med ”Hej, mitt namn är …”? Då bör du tänka om. Du är nämligen inte ensam om att profilera dig med egenskaper som dessa. Magnus Heinstedt, CV-rådgivare på CVcenter, berättar om dagens floskler, internets framfart och tipsar om man bör tänka på när man skriver CV.

Annons

Strukturerad, team player, ansvarsfull, kreativ, driven, innovativ, stresstålig och passionerad. Alla dessa ord har en sak gemensamt – de är floskler. Rekryterare får dagligen in flertal ansökningar med just de här orden, så många att de till slut blivit ord med en negativ inverkan. Magnus Heinstedt menar att det väsentliga när man skriver ett personligt brev är att kunna förklara VARFÖR man är kvalificerad för just det jobbet man söker.
– Många gör misstaget att vara för jag-fokuserade och skriva ”jag är” eller ”jag kan”, men det viktiga är att utgå ifrån kravspecifikationen som finns med i annonsen, och utifrån den berätta vad man kan bidra med, säger han.

Magnus Heinstedt menar dock att flosklerna varierar från en tid till en annan. Ord som för flera år sedan var floskler behöver inte vara det i dag, och tvärtom. Därför behöver man inte helt och håller undvika flosklerna, men det handlar om vilken kontext och i vilket sammanhang orden används i.
– Jag skulle nog vara försiktig med att säga att ett ord med automatik är en klyscha, utan det måste sättas i sitt sammanhang.

Att bifoga ett personligt brev tillsammans med sitt CV är i dag ett krav när det gäller jobbansökningar. Vad man skriver, hur mycket eller lite man skriver och hur layouten ser ut är olika punkter som spelar stor roll för rekryteraren. Med forum som Linkedin och Facebook börjar det dessutom bli desto viktigare att profilera sig på internet.
– Det räcker inte längre med ett bra CV och ett välformulerat personligt brev. Oavsett hur bra ditt CV är så kommer rekryteraren googla ditt namn, avslutar Magnus Heinstedt.

Magnus Heinstedt tipsar
Detta bör du tänka på när du skriver CV

Starten. Undvika att börja brevet med ”Hej, jag heter…”. Ett tips är att tänka på en tidningsartikel som är uppbyggd med rubrik, text och brödtext, och skriv brevet med samma uppbyggnad. Till exempel: ”Erfaren säljare med internationell arbetsbakgrund…”.

Undvik att vara jag-fokuserad. Många gör felet att vara väldigt jag-fokuserade och skriva att ”jag kan” och ”jag är”, men glömmer det viktigaste som är ”jag kan bidra med”. Det gör det klyschigt och tråkigt att läsa. Ofta kommer annonsen med en kravspecifikation, och då är det viktigt att kunna skriva vad man kan bidra med utifrån kravspecifikationen, till exempel: ”Med de erfarenheterna ni söker har jag bakgrund inom …, och därför anser jag att jag matchar tjänsten bra”.

Prata i termer av prestationer. Tre saker som en arbetsgivare generellt vill se är:
1. Vad man har bidragit med i sina tidigare jobb.
2. Att man på något sätt har en social förmåga.
3. Att man är självgående utan att behöva ta order.

Skicka inte standardbrev. Att bara byta ut namnet på företaget du söker till funkar inte. Det märks tydligt och på så vis blir brevet opersonligt, klyschigt och ointressant.

Skriv inte för långt. Många gör felet att skriva för långt med långa och krångliga meningar, samt göra brevet till sin självbiografi eller livshistoria. Det är direkt dödande – ett CV är en säljdokumentation där du ska sälja in dig själv som en person som är lämplig för jobbet, inte berätta om ditt liv. Brevet ska vara max en A4 långt.

Snygg och enkel layout. Vissa använder färger och former, vissa gör videopresentationer och vissa skriver bara ner text på ett papper. Tänk dig att en rekryterare lägger max 30 sekunder på varje CV, så därför måste det vara översiktligt med snygg och enkel struktur.

Avsluta tydligt. Sammanfatta brevet med vad du vill, vad du är intresserad av och att du har kompetensen som krävs.

Skicka ditt CV som PDF.

Lycke Ramel
Publicerad 31 juli 2015
Föregående Nästa