Föregående Nästa

7 tips – Bli framgångsrik av kritik

7 tips – Bli framgångsrik av kritik
07 december 2009

Rätt använd kritik leder till att vi utvecklas snabbare, blir mer omtyckta och får bättre relationer. Annika R Malmberg har utbildat och tränat andra i att ge och ta kritik, både med Peter Swartling från Idol och Daniel da Silva från Let´s dance. Här är hennes 7 bästa tips för att ta skit och göra det till guld.

Annons

Idag är vi många som fått lära oss att inte ta någon skit – inte från chefer, inte från kollegor och framförallt inte från kunder! ”Ingen har rätt att säga åt oss att vi inte duger.” ”Stå på dig.” ”Ta ingen skit!” Men att leva efter den devisen kan få förödande konsekvenser menar inspirationstalaren Annika R Malmberg, författare till boken ”Ta skit! Och gör det till guld”:

– Trakasserier och rena dumheter ska vi självklart inte lyssna på, men även när någon uttrycker sig onyanserat, högljutt eller oförskämt kan det finns något värdefullt i deras budskap, oavsett om det är en kund eller en kollega. Information som, ifall du klarar av att höra den, kan göra dig starkare än dina konkurrenter, säger hon.

 

Annika har tränat och inspirerat tusentals människor till ökad personlig framgång och tydliga konkreta resultat för företagen de jobbar på. Hon har också turnerat med Peter Swartling från Idol och Daniel da Silva från Let’s dance, och stöttat dem i hur man ger kritik till deltagarna i TV-programmen på ett optimalt sätt. Hennes devis är: ”Ta skit! Lyssna, ta in kritiken, justera och bli ännu mer framgångsrik!”.

 

Rätt använd kritik leder enligt Annika till att vi utvecklas snabbare, blir mer omtyckta och får bättre relationer.

 

Här är Annikas 7 bästa tips på hur du kan ”Ta skit och göra det till guld.”

 

Tips 1 Lär dig känna igen dina mänskliga försvar!

När du ställs inför hot mot ditt eget liv så kommer din hjärna reflexmässigt och instinktivt säga till dig att fly eller att attackera. Det samma gäller när du blir kritiserad. Du flyr genom att skylla ifrån dig. Du attackerar genom att ge dig på den som kritiserar dig. Det är mänskligt och naturligt att vilja försvara sig när man blir kritiserad. Men eftersom reflexen är omedveten, märker du sällan när du gör det. Du tror dig veta att det inte är ditt fel, du anser att den som kritiserar dig är dum. På så vis är det ofta svårt att upptäcka dina egna brister och ta ditt ansvar när något går fel. Öka därför din självinsikt genom att bli mer observant på hur du brukar reagera när du får kritik.

 

Tips 2 Lyssna färdigt!

Ta till vana att alltid lyssna färdigt när någon kritiserar dig. Reflexen är att vilja avbryta och försvara sig, men bemästra den impulsen. Tänk så här: ”Nu blir jag arg eller ledsen för att jag blir kritiserad, det är mänskligt. Men vad säger personen egentligen? Finns det något jag kan lära av det här? Finns det något i kritiken som jag kan ta till mig som kan göra mig bättre?”

 

Tips 3 Knyt näven i fickan

Det är naturligt att också bli arg på den som kritiserar dig. Vi kanske vet att personen minsann inte gör allting rätt själv så vad har han för rätt att säga åt oss? När du vill svara med en attack så knyt hellre näven i fickan. Personen som kritiserar dig kanske inte är perfekt, men det kanske finns något i budskapet som du kan ta till dig? Tänk så illa du själv tycker om personer som alltid attackerar eller försvarar sig när du försöker prata med dom, inte vill du väl själv vara en sån person?

 

Tips 4 ”Var smartare än räven”

Ett vanligt försvar när saker och ting inte går som man vill är att omedvetet tillämpa försvarstekniken ”Surt sa räven” (Räven når inte rönnbären och säger då att han ändå inte ville ha dem). En person som tappar en affär, eller inte får ett jobb de sökt kan säga: ”Äsch jag ville ändå inte ha det jobbet”, eller ”det hade bara blivit problem med den kunden”. Det är en omedveten försvarshandling där du lurar dig själv för att stå ut med motgångar i livet. Men om du inte lär dig att detta är ett försvarsbeteende riskerar du att stanna i utvecklingen. Fråga alltid vid en motgång: ”Ok, vad kan jag lära av det här? Vad kan jag göra bättre nästa gång?”

 

Tips 5 Torka tårarna!

En del börjar gråta när de får kritik eller förvärrar situationen genom att säga att de är värdelösa: ”Ingeting jag gör blir rätt. Jag är oduglig”. Det här är en omedveten reflex för att få motståndaren att backa och på så vis eliminera kritiken. Om du hör dig själv beklaga dig över hur misslyckad du är, eller känner att tårarna kommer, inse att det är ett felaktigt inlärt beteende från när du var barn. Nu är du vuxen och ska inte lura dig själv längre. Försök istället tänka efter om det finns något i det personen säger som du kan använda dig av för att lyckas bättre?

 

Tips 6 Ta fram en klagomålspolicy

Säkerställ att ni på ert företag har en kundvänlig klagomålspolicy som alla känner till och kan tillämpa. Det finns ingenting som kan imponera så mycket på en kund och skapa så framgångsrika kundrelationer som ett effektivt, generöst och vänligt sätt att hantera klagomål på. Trots detta är det just klagomål som företag är absolut sämst på. Här finns massor att hämta om du vill vinna konkurrensfördelar!

 

Tips 7 Sätt in pengar på banken!

Den dagen du verkligen behöver andras förtroende och tillit gäller det att du har något innestående. Visa att du själv är öppen för feedback och kan ta emot kritik.Ta till vana att be andra om råd och fråga efter deras åsikter. Då visar du att du inser deras betydelse och de kommer att ha lättare att lyssna på dig när du behöver det.

 

Ebba Arnborg
Publicerad 07 december 2009
Föregående Nästa