Föregående Nästa

6 starta-eget myter – vi krossar dem

6 starta-eget myter – vi krossar dem
28 maj 2010

Det är hårt och krångligt att vara entreprenör. Eller inte. Carlos Rojas och Marlena Batist vill med initiativet 100 lax ge entreprenörskapet en renässans. Här avslöjar vi sex myter om entreprenörskap och visar att din starta-eget dröm är närmare än du tror.

Annons

De finns personer som pratar om att göra en massa saker och så finns det andra som bara GÖR. En som tveklöst tillhör den senare kategorin är debattörer och entreprenören Carlos Rojas, som i höst gör entré som Shortcuts nya krönikör. Du kanske först hörde talas om honom för ett antal år sedan när magasinet Gringo kom ut, på bland annat hans initiativ.  Nu senast har tvillingpappan Carlos figurerat i medierna med föräldraledighetskampanjen Klart jag ska vara hemma! plus med sitt entreprenörsinitiativ 100 lax.

 

Entreprenörskapet behöver en renässans, konstaterade Carlos Rojas och experimentkompanjonen Marlena Batist (som sa upp sig från ett jobb som varumärkesbyrå, med en lön på 40 000 kronor i månaden) när startskottet gick 31 mars. Målet är gå från 0 till 100 000 kronor i månadsvinst på tre månader. Marlena och Carlos får samtidigt bara investera max 10 000 kronor var i företaget och lägga max tio timmar var per vecka på verksamheten, som ett led i att krossa myter om entreprenörskap. Vinsten ska dessutom fördelas mellan de bloggläsare som bidragit mest till projektet, via sajten 100lax.blogspot.com, när experimentet avrundas 31 maj.

 

Shortcut har ställt tre snabba frågor till Carlos Rojas så här på upploppet när 31 maj närmar sig, innan duon avslöjar hur mycket de faktisk tjänat ihop, och om målet har nåtts.
Vad har varit svårast respektive roligast hittills?
– Att hålla fokus varenda dag! Det kan jag inte säga att vi har gjort. Men nästan, det är bra jobbat. Roligast har varit att jobba med varandra, vi hade aldrig gjort det innan, och också med alla de som anslutit till projektet. Vi har till exempel rekryterat två säljare som var bloggläsare från början!
Vilka reaktioner har ni fått på initiativet?
– Många blir peppade och inspirerade att starta eget. Det är kul att se att majoriteten av våra followers är kvinnor, vilket säger rätt mycket om vad det kan göra att profilera entreprenörskap på ett nytt sätt som kontrasterar mot den rådande normbilden.
Har ni fått idéer till nya projekt, initiativ och satsningar? Vad blir det härnäst?
– Det har vi definitivt, så många att jag just nu inte kan komma på ett. Men det lär märkas! Dessutom har jag redan två företag i pipelinen: föräldratidningen Babydays, som kommer i sommar och en helt ny sorts tidningsbyrå i höst tillsammans med en gammal vän och Gringokollega.

 

Sex myter om entreprenörer som Marlena och Carlos vill krossa:

1. ”Om jag bara hade en bra ide.”
Det handlar mer om att sätta igång med en idé, än om att hitta den bästa.
Ingen är den bästa. I ”100 lax”-processen ingår att vi bestämmer idé tillsammans med våra followers första dagarna.

2.”Jag är inte entreprenörstypen.”
Bilden de flesta får upp när man tänker på en entreprenör är på en lite äldre man i kostym som är superverbal. Det funkar som profil i vissa sammanhang, men du som ”typ” har alltid ett värde i ett annat.

3.”Företag blir inte lönsamma förrän tredje året.”
För storföretag och storsatsningar med stora investeringar är det en bra tumregel. Men om du är intresserad av att starta en verksamhet som du tjänar runt 100.000 i månaden på finns det inget som belägger att det skulle vara så.

4.”Det är hårt slit att vara entreprenör.”
Att något är en utmaning är inte samma sak som att det är hårt och tidskrävande. Fokuserar du din tid på det i din verksamhet som är mest inkomstgenererande kommer du ganska snabbt att göra bra vinst på lite arbete.

5. ”Man behöver startkapital.”
Carlos har startat fem företag utan startkapital. Många gånger går det att på kreativa sätt garantera en startinkomst genom att till exempel boka upp kunder till din tjänst eller produkt innan den finns. För att komma igång med ett företag behöver du inte mer än en telefon och en mejladress.

6. ”Det är mycket att ha koll på.”
Den klassiska entreprenören ägnar oftast mycket tid åt detaljer i arbetet som är lätta att delegera. Det finns en entreprenörstyp som inte har samma kontrollbehov som istället rekryterar bra assistenter och partners.

Malin Sund
Publicerad 28 maj 2010
Föregående Nästa