Föregående Nästa

5 verktyg som boostar dina projekt

Magnus Heinstedt berättar om vad man bör och inte bör skriva i sitt CV.
03 februari 2015

Utbudet av projektverktyg för studenter och arbetsplatser kan upplevas som en riktig djungel. Vilket är bäst för just er? Vi jämför fem populära alternativ.

Annons

Många företag är nedlusade med förhatliga samarbetsverktyg som excellerar i att döda såväl humör som inspiration och gör sitt allra bästa för att kollra bort dig i projektdjungeln. Här är fem tokbra gratisverktyg som kan göra er tio gånger så effektiva.

Läs också: 8 appar som hjälper den ambitiöse på jobbet.

Trello

Trello fungerar enligt kanban-principen.

Ett fräscht och lättöverskådligt projektverktyg utformat enligt kanban-principen, vilket i det här fallet innebär att du arbetar med en slags anslagstavla. Eller flera, om du vill. I Trello är det tokenkelt att sätta upp nya ”boards” för projekt och fylla dem med små noteringar och uppgifter som kan kommenteras av alla inbjudna. Delegera resurser, sätt deadlines och prioritera vad som ska göras först – nästan allt är möjligt här. Om någon frågar om status på ett projekt behöver du bara le självsäkert och svara ”Kolla i Trello.”

Vad: Digital anslagstavla och projektverktyg.
Finns till: IOS | Android och Windows 8 (som appar), men kan också köras i webbläsaren.
Pris: Gratis, men kan uppdateras till businessversion eller ett guldmedlemskap.

Slack

Slack låter arbetsgruppen skapa egna kanaler för kommunikation.

En frisk fläkt när det gäller kommunikationen på arbetsplatsen. Med Slack missar du aldrig ett viktigt meddelande, eftersom programmet finns som app till såväl mobila enheter som till desktop. När du har fixat något av ovanstående får du en notifikation om nya inlägg i projekt du är delaktig i. Projekten konkretiseras i olika kanaler, så du får bara den information just du behöver. Slack har även stöd för direktmeddelanden och filuppladdning. Dessutom finns praktiska chattkompisen Slackbot, som svarar på dina frågor och hjälper dig att lagra anteckningar av olika slag.

Vad: Kommunikationsverktyg med kanalbaserade chattar.
Finns till: IOS | Android | Windows Phone och desktop.
Pris: Gratis, kan uppgraderas i flera steg för bättre support och obegränsat med meddelanden.

Basecamp

Basecamp är både välanvänt och välsupportat – men är ett dyrare alternativ.

Som ett av världens mest använda projektverktyg kryllar Basecamp naturligtvis av viktiga funktioner som underlättar för era samarbeten. Det finns en hel del likheter med redan genomgångna Trello, men Basecamp kan upplevas som något mindre överskådligt. Här finns det däremot det en hel uppsjö olika appar som ändrar hur du kan använda verktyget. Såväl utseende och presentation som helt nya funktioner kan läggas till. På grund av den stora användarbasen uppdateras även utbudet konstant och Basecamp omges av ett levande community.

Vad: Omfattande verktyg som täcker det allra mesta inom projekthantering.
Finns till: IOS | Android | desktop samt som tredjepartsapp till Windows Phone.
Pris: Från 20 dollar i månaden för 10 projekt och 3 GB lagringsutrymme upp till 150 dollar/månad för obegränsat antal projekt och 100 GB lagringsutrymme.

Google Docs

Google Docs är särskilt populärt bland studenter.

Alla studenters favoritverktyg för grupparbeten och samarbeten kring anteckningar. I Docs kan du bland annat skapa dokument av Word-karaktär, grotta ner dig i en excel-tabell eller snickra ihop en snygg presentation. Bjud in dina kollegor eller kursare och samarbeta i realtid. Allt ni producerar sparas automatiskt och finns att hämta i Google Drive för senare bruk.

Vad: Dokumentverktyg från Google.
Finns till: IOS | Android | Windows Phone och webbläsarapplikation.
Pris: Gratis i all sin enkelhet, men kan uppgraderas till businessversion.

Yammer

Microsoft vill göra projekten mer sociala med Yammer.

Microsoftägd social medieplattform för arbetslivet. Dela dokument, chatta, ställ frågor eller langa iväg en uppmuntrande lajk till en kollega som gjort något bra. Det finns flera likheter med Facebook, men Yammer präglas av en mer företagsinriktad estetik och funktion – vilket naturligtvis är syftet. Verktyget har över 7 miljoner aktiva användare och flera anslutna jätteföretag. Bra för större arbetsplatser där det annars kan vara svårt att ha koll på varandras person och arbetsuppgifter.

Vad: Ett ”Facebook för företag” – fast privat.
Finns till: IOS | Android | Windows Phone och desktop.
Pris: Gratis, men ingår även som företagsversion i diverse Office 365-paket.

Billy Ekblom
Publicerad 03 februari 2015
Föregående Nästa