Föregående Nästa

Så hittar du nytt jobb via sociala medier

5 steg: Så hittar du nytt jobb via sociala medier
22 januari 2016

Att söka och få jobb via sociala medier är en snabbt ökande trend i Sverige. Du kan använda kanalerna för att hitta intressanta arbetsgivare, bli synlig och skapa kontakt – och öka möjligheterna att få just ditt drömjobb.

Annons

Sociala medier spelar en allt viktigare roll i svenskarnas jobbsökande och tillsättningen av tjänster. Du har med största sannolikhet sett inläggen själv – kanske är det en bekant som meddelar att hen söker nya utmaningar genom att twittra under hashtaggen #nyttjobb, eller så följer du en arbetsgivare på Facebook som efterlyser nya medarbetare via sin sida på det sociala nätverket.

Läs också: Sju dödssynder du inte ska begå på Linkedin.

– Sociala medier är egentligen bara en ny infrastruktur för de traditionella och välbeprövade sätten att söka och få jobb: via direktkontakt, riktade ansökningar samt kontakter och nätverk, säger Tanja Parkkila, grundare av Doldajobb.se och forumet på Facebook.com/doldajobb.

Hon ger några exempel på hur sociala medier fångar upp de tre metoderna:

– Du kan ta direktkontakt med intressanta arbetsgivare genom att ställa frågor eller kommentera deras uppdateringar på Linkedin eller Facebook. En riktad ansökan kan du skicka genom att skriva ett kort meddelande till en arbetsgivare på Twitter och länka till din Linkedin-profil. Och syftet med sociala medier är ju att knyta kontakter och utbyta erfarenheter, så nätverkandet i sig skapar möjligheter till nya jobb, uppdrag och värdefulla kontakter.

”På sociala medier kan du lära dig mer om en arbetsgivare, du kan kolla om någon i ditt nätverk har en koppling dit – och dessutom är kontaktvägarna korta”

Statistiken talar också sitt tydliga språk. Till exempel visar Trygghetsrådets undersökning för 2014 att 23,2 procent av tjänstemännen fick nytt jobb via sociala medier förra året, vilket är en ökning med 20 procent bara jämfört med 2013.

Läs också: Så tacklar du numerärt underläge på intervjun.

I Svenskt Näringslivs senaste rekryteringsenkät svarade 27 procent av arbetsgivarna att de använde sociala medier när de rekryterade medarbetare under 2014. Fyra år tidigare var motsvarande siffra 18 procent.

– Sociala medier är en rekryteringsväg som är här för att stanna. Dels för att de möjliggör de traditionella jobbsökarsätten, men även för att arbetsgivaren och du som söker jobb kommer närmare varandra. På sociala medier kan du lära dig mer om en arbetsgivare, du kan kolla om någon i ditt nätverk har en koppling dit – och dessutom är kontaktvägarna korta, säger Tanja Parkkila.

Att många arbetsgivare satsar stora resurser på sociala medier kan du använda till din fördel. Det berättar Sighsten Dahl, Employer Branding-specialist på Universum.

”Något som kommer att bli vanligare framöver är att arbetsgivarna lägger ut riktade jobbannonser på Facebook”

– För många arbetsgivare är framförallt Linkedin och Facebook viktiga kanaler för att ge en känsla av hur det är att arbeta hos dem. Om du följer dem får du dels en bild för att själv avgöra om du tycker att arbetsplatsen är intressant för dig. Dels ökar dina chanser till jobb om du vid en anställningsintervju kan säga att ”jag följer er på Facebook och baserat på bilden jag får skulle jag passa in här, eftersom jag är…” och så vidare. Det kommer att landa väl hos arbetsgivaren eftersom de vill vara framgångsrika i sociala medier.

Rätt cv för rätt jobb: Så skräddarsyr du som en boss.

För att öka dina möjligheter till drömjobbet tipsar han även om att ”sökordsoptimera” dig själv på Linkedin, eftersom allt fler arbetsgivare använder nätverket till att söka efter tänkbara kandidater till jobb.

– Något som kommer att bli vanligare framöver är att arbetsgivarna lägger ut riktade jobbannonser på Facebook. Då kan de till exempel välja att annonserna ska visas för personer som går eller har gått på en specifik skola. Därför är det viktigt att ha uppdaterad information på både Linkedin och Facebook om din utbildning och eventuell arbetslivserfarenhet, säger Sighsten.

Genom att använda sociala medier på ett smart sätt kan du alltså både ta reda på var du vill arbeta, visa potentiella arbetsgivare vem du är och till och med ta direktkontakt med dem. Och kom ihåg att inte vänta tills du dagen då du står utan jobb eller har tröttnat på ditt nuvarande.

– Sociala medier är ett viktigt verktyg när du söker jobb, men det allra bästa är att vara aktiv, knyta kontakter och börja bearbeta arbetsgivare redan innan du är jobbsökande. Då ökar du dina chanser till drömjobbet ytterligare, avslutar Tanja Parkkila.

Josefin Svenberg
Publicerad 22 januari 2016
Föregående Nästa