1. Apple lanserar ny musiktjänst
På en utvecklarkonferens den 8 juni presenterade Apple sin nya tjänst för strömmad musik, Apple Music. Lanseringen den 30 juni innebar ytterligare en uppskruvning av konkurrensen inom musikstreamingindustrin. När Apple Music släppte sina första officiella lyssnarsiffror i slutet av oktober stod det dock klart att Spotify, än så länge, leder kampen mot teknikjätten.
Läs vår intervju med Olle och Stefan här!
2. Jay Z:s lansering av Tidal
På tal om strömningstjänster för musik. I mars citerades Breakit av medier världen över när de avslöjade att tunga artister som Madonna och Kanye West skulle ansluta till Jay-Z:s Tidal, bli delägare i tjänsten och därmed satsa på att utmana Spotify med en artistägd musiktjänst. Lanseringen ägde rum den 31 mars men trots all uppmärksamhet har tillväxten aldrig riktigt tagit fart, och i slutet av oktober uppgav källor för Breakit att Jay-Z är på väg att sälja musiktjänsten.
3. Activision Blizzard köper King
Candy Crush Saga gjorde det svenska mobilspelsföretaget King världskänt. Den 3 november i år gick ett pressmeddelande ut om att den amerikanska speljätten Activision Blizzard lagt ett bud på King – värt motsvarande 50 miljarder kronor. Bolagens respektive styrelser godkände enhälligt affären, som förväntas slutföras under våren 2016.
4. Axel Springer köper Business Insider
I slutet av september kom nyheten om årets stora affär i mediebranschen; den amerikanska affärssajten Business Insider köptes upp av tyska mediehuset Axel Springer, som bland annat ger ut Bild och Die Welt. Sedan tidigare ägde Axel Springer nio procent av aktierna i Business Insider, men nu köpte de ytterligare 88 procent, och affären värderade hela Business Insider till motsvarande 3,7 miljarder svenska kronor.
5. Ellen Pao vs Kleiner Perkins
I februari inleddes den hårdast bevakade diskrimineringsrättegången i Silicon Valleys historia. Bakgrunden var att Ellen Pao stämt sin före detta arbetsgivare, riskkapitaljätten Kleiner Perkins, eftersom hon ansåg att hon inte befordrats inom bolaget på grund av sitt kön. Visserligen förlorade Pao målet i mars, men frågan är om hon inte nådde delar av sitt huvudsakliga syfte ändå – att belysa branschens skeva könsstrukturer.