Schibsted

Schibsted Sverige är en del av den norska mediekoncernen Schibsted Media Group. Vi är starka marknadsledare inom digitala medie- och tjänstekanaler, exemeplvis Hitta.se och Blocket, men driver också de traditionella tidningarna Svenska Dagbladet och Aftonbladet.

De cirka 1 800 anställda i Sverige sitter samlade i toppmoderna och miljöunika lokaler vid Stockholms Central. Den internationella verksamheten inom koncernen växer, vi är i dag etablerade i ett 30-tal länder jorden runt.

Två av Schibstedkoncernens flaggskepp, norska Aftenposten och svenska Aftonbladet, har anor från 1800-talets första hälft. Christian Schibsted (Norge) och Lars Johan Hierta (Sverige) fungerar alltjämt som inspiration när det gäller framåtanda, entreprenörskap och mod.

Schibsteds internationalisering tog fart först under 1990-talet med de svenska förvärven av Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Blocket och Hitta. Idag verkar Schibsted i ett 30-tal länder.

Vi söker enastående människor som vill förändra världen genom avancerad teknik, dataanalys och digital innovation. Inom Schibsted finns många möjligheter att göra karriär. Du kan till exempel söka till vårt tvååriga managment traineeprogram. Som trainee arbetar du på fyra olika platser/bolag, varav minst en utomlands. Ett annat alternativ är att söka vårt summer intership.

Artiklar om Schibsted

“Vi är inte rädda för att rekrytera från olika branscher”

“Vi är inte rädda för att rekrytera från olika branscher”

För två år sedan slog mediehuset Schibsted ihop säljavdelningarna på sina olika företag och skapade Schibsted Sales & Inventory – en centraliserad sälj- och produktorganisation. Här får säljchefen Michael Hili och hans team arbeta med några av Sveriges...

Idéer får liv på Schibsted Hackday

Idéer får liv på Schibsted Hackday

Att arrangera ett eget hackathon för att boosta innovationskraften har blivit en framgångssaga för globala Schibsted. I åtta år har de arrangerat det populära Schibsted Hackday – där deltagare under 24 timmar får möjlighet att ta fram prototyper eller...

Schibsted Talks inspirerar och skapar gemenskap

Schibsted Talks inspirerar och skapar gemenskap

Schibsted Talks är ett koncept där Schibsted bjuder in olika personer inom organisationen för att hålla ett “talk” på max 45 minuter om något roligt de arbetar med. Idén föddes under våren då Schibsteds employer branding-grupp, som HR-koordinatorn Ida...

Schibsted satsar på Life

Schibsted satsar på Life

Själva grundtanken med friskvårdssatsningen Schibsted Life är att medarbetarna inom koncernen ska kunna utvecklas både fysiskt och mentalt vid sidan av sitt dagliga arbete. Att gå på de olika aktiviteterna blir även en möjlighet att träffa medarbetare...

Målet: Ett flöde av kunskap på Schibsted

Målet: Ett flöde av kunskap på Schibsted

Christoffer Bjäreborn tar emot i Schibstedhuset som ligger bredvid centralstationen i Stockholm. Här huserar flera av mediekoncernens företag, bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Blocket. – Att ha dessa starka varumärken, som alla har...

”Det är lite galet på ett väldigt bra sätt”

”Det är lite galet på ett väldigt bra sätt”

Den internationella mediekoncernen Schibsted omfattas av en rad olika varumärken i Sverige, bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Blocket och Lendo. Schibsted var tidiga med att bygga upp ett ekosystem av sajter som kompletterar varandra och som...

”Intresset för nya lösningar är det som driver oss”

”Intresset för nya lösningar är det som driver oss”

Schibsted har många framgångsrika företag i sin portfölj, bland annat Aftonbladet, Blocket och Lendo. Just Lendo, tillsammans med Compricer, Kundkraft och MittBolån, ingår i det affärsområde som kallas Schibsted Personal Finance, med parollen ”Samlade...

”Plats nummer ett i den digitala strukturomvandlingen”

”Plats nummer ett i den digitala strukturomvandlingen”

Linda Murray Wennberg arbetar som chefscontroller inom Schibsted Sverige på Aftonbladet, hon jobbar både operativt och strategiskt med företagets finansiella styrning. När hon började ansvarade hon som Business Controller för bland annat de digitala...

”Vi behöver fler som tänker utanför ramarna”

”Vi behöver fler som tänker utanför ramarna”

Ehsan Fadakar tar emot i Schibsteds nya kontor i centrala Stockholm. Härifrån är det utsikt över stora delar av Stockholms innerstad och när man besöker Sveriges ledande mediakoncern känner man att man är mitt i händelsernas centrum. Här huserar Aftonbladet,...

”Jag har alltid drömt om att skapa något stort som gör skillnad för människor”

”Jag har alltid drömt om att skapa något stort som gör skillnad för människor”

I våras tog en lycklig Arish Karadaghi emot priset för Årets digitala idé på karriärgalan Universum Awards. Priset delas ut av mediehuset Schibsted, som samlar ett tjugotal bolag under sitt tak, bland annat Svd, Aftonbladet, Hitta, Blocket, Mötesplatsen...

”Jag har alltid drömt om att skapa något stort som gör skillnad för människor”

”Jag har alltid drömt om att skapa något stort som gör skillnad för människor”

I våras tog en lycklig Arish Karadaghi emot priset för Årets digitala idé på karriärgalan Universum Awards. Priset delas ut av mediehuset Schibsted, som samlar ett tjugotal bolag under sitt tak, bland annat Svd, Aftonbladet, Hitta, Blocket, Mötesplatsen...

Blocket och Schibsteds Gula Båtarna driver hållbarhet och räddar liv

Blocket och Schibsteds Gula Båtarna driver hållbarhet och räddar liv

Att vara med och göra samhället lite bättre blir allt viktigare för dagens ungdomar. Linnéa Aguero och Magnus Ringman arbetar med två projekt som syftar till just detta. Begagnat är hållbart Blocket såg dagens ljus första gången 1996 och är sedan...

På Schibsted får medarbetarna utlopp för sin kreativitet

På Schibsted får medarbetarna utlopp för sin kreativitet

Malin Bäcklund hade ett flertal ledande roller inom olika branscher innan hon år 2007 kom till Schibsted och blev CFO på Aftonbladet Nya medier. I dag är hon CIO för Schibsted Sverige och även vd för koncernens gemensamma servicebolag. Vad lockade...

Årets idé gav inspirerande internship i innovativ miljö

Årets idé gav inspirerande internship i innovativ miljö

Joachim Thomsons vinnande idé är en transparent digital tjänst som hjälper privatpersoner att välja, optimera och förvalta sina bostadslån. Berätta kort om din idé! – Idén uppkom efter att jag identfierat ett av de största privatekonomiska...

Schibsted tar täten i det digitaliserade medielandskapet

Schibsted tar täten i det digitaliserade medielandskapet

När Fabyanna Eriksson, ansvarig för test och kvalitetssäkring på Schibsted Publishing, började sin anställning på mediekoncernen för ett år sedan kastades hon direkt in i utvecklingen av Aftonbladets tv-satsning. Aftonbladet.se, som kombinerar snabba...

”Vi leder den digitala utvecklingen av mediebranschen”

”Vi leder den digitala utvecklingen av mediebranschen”

Från norska justitieministerns kansli till ledningsgruppen på SvD. 35-åriga Kjersti Thorneus, tillförordnad marknads- och försäljningsdirektör, har haft en spännande karriärresa. Berätta, hur har du kommit dit du är i dag? – Efter att ha varit politiskt...

”Har du idéer och drivkraft kan du avancera snabbt”

”Har du idéer och drivkraft kan du avancera snabbt”

I Sverige är begreppet Real Time Bidding relativt okänt. I USA däremot har det revolutionerat internetmarknads­föringen. Mediehuset Schibsted var först i Sverige med att anamma trenden och låter numera annonsörer få buda på annonsvisningar till den...

Nyskapande mediehus med talang och tillväxt

Nyskapande mediehus med talang och tillväxt

En kreditupplysning och flera låneförslag. Låneförmedlaren Lendo, som är en del av mediehuset Schibsted, har haft en snabb expansion sedan bolaget startades år 2007. Hanna Neidenmark, produktchef, berättar att hon lockades av Lendos affärsidé som bygger...

”På Prisjakt är vi stolta över att vara nördar”

”På Prisjakt är vi stolta över att vara nördar”

På julafton år 2002, det år som Prisjakt lanserades i Sverige, hade den oberoende prisjämförelsesajten 24 besökare. I dag har bolaget, som är en del av mediehuset Schibsted, expanderat till Norge, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien och besökarna...

På Schibsted får medarbetarna ­utlopp för sin kreativitet

På Schibsted får medarbetarna ­utlopp för sin kreativitet

Malin Bäcklund hade ett flertal ledande roller inom olika branscher innan hon år 2007 kom till Schibsted och blev CFO på Aftonbladet Nya medier. I dag är hon CIO för Schibsted Sverige och även vd för koncernens gemensamma servicebolag. Vad lockade...

”Nyligen lanserade vi sajter i Nigeria, Ghana och Colombia”

”Nyligen lanserade vi sajter i Nigeria, Ghana och Colombia”

Inom mediekoncernen Schibsted finns inte bara tungviktare som Svenska Dagbladet och Aftonbladet utan också en mängd snabbväxande bolag inom bland annat Personal Finance såsom Lendo och Compricer. Daniel Gustafsson, teamledare inom Schibsted Classified...

”Schibsteds framgångar märks även på andra sidan Atlanten”

”Schibsteds framgångar märks även på andra sidan Atlanten”

Skönhetserbjudanden, modenyheter och bloggtips från Sofi Fahrman. Målet med ­Aftonbladet Mode & Skönhets digitala strategi­ är att skapa Europas största och mest inspirerande shoppingupplevelse, berättar modeälskaren och affärsområdeschefen Maryam...

Schibsted hittar bra chefer i egna leden

Schibsted hittar bra chefer i egna leden

Raoul Grünthal tar emot i Schibsteds nybyggda kontorshus i centrala Stockholm. Här huserar Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Blocket, Lendo och andra varumärken som ägs av den norska mediekoncernen Schibsted. Raoul har jobbat i mediebranschen...