Att ha en Linkedinprofil är inga konstigheter, men det räcker inte med att den är skapad. Du behöver också använda den på rätt sätt för att få resultat. Den digitala taktikern Jesper Åström vet hur du driver trafik till din Linkedinprofil och var du ska lägga krutett. Ett av hans främsta tips är att fundera på vad en rekryterare kan tänkas söka på och därmed få med sökorden i din profil, liksom att få kollegor att rekommendera dig.
Här hittar du fler av Jesper Åströms tips.
Maryem Nasri, projektledare på webbstrategibyrån Carnaby föreläsare om hur Linkedin kan användas i karriären, ger fler konkreta tips på hur din Linkedinprofil blir den som sticker ut bland hundratals miljoner:
– Blanda inte språk, det ger ett rörigt intryck. Det är bättre att ha två renodlade språkprofiler i en och samma profil. På Linkedin finns det stöd för att redigera och översätta till engelska.
Vad är det sämsta du kan göra?
– Att ha för lite information på din profilsida. Berätta gärna mycket om dig själv, så länge du gör det relevant utifrån vad det är för jobb du söker. Ett annat vanligt misstag är att du har fel profilbild. Helkroppsbilder och seriefigursbilder är inte något jag rekommenderar. Om du inte är serietecknare, då kan det visa på vem du är som professionell person.
Fler av Mayrem Nasris tips hittar du här.
Att byta ut defaultikonen mot en faktisk profilbild gör att du ökar du chansen med 14 gånger att någon besöker din profil. För att få till den perfekta och precis lagom professionella bilden gäller det att tänka på bakgrund, kläder, leende, ljussättning, ja en hel del.
Här hittar du en upplysande guide för att lyckas med profilbilden.