Joao Araujo är ett bra exempel på hur internationell atmosfären är på Employer Branding-företaget Universum. Han är född i Portugal, har studerat i Slovenien och arbetar nu i Sverige med internationell marknadsföring på Universums huvudkontor i Stockholm.
”Kärlek vid första ögonkastet”
Du kommer från Portugal, hur hamnade du på Universum?
– Efter min magisterutbildning i Slovenien snubblade jag över en annons från Universum. De sökte någon till marknadsavdelningen som kunde hjälpa till att utveckla verksamheten i Asien. Det var kärlek vid första ögonkastet! Nu har jag varit på Universum i fem år. Större delen av tiden har jag varit baserad i Stockholm men jag har även jobbat kortare perioder på Universums kontor i Shanghai, New York och Paris.
Vad innebär ditt jobb?
– Jag ansvarar för Universums globala B2B-kommunikation och leder ett team med marknadsförare placerade på våra kontor världen över. I rollen som Country Manager för Brasilien träffar jag kunder och ger råd kring hur de bäst ska jobba med sin Employer Branding-strategi. Fokus för mitt och Universums arbete är att hjälpa företag och organisationer att bli mer attraktiva som arbetsgivare.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det absolut bästa är den internationella sidan av det. En helt vanlig dag kan jag vara i kontakt med folk från Japan, Kina, Hong Kong, Singapore, Tyskland, Schweiz, Storbritannien, Skandinavien, USA och Brasilien. Nackdelen med att jobba på ett globalt företag är att det kan vara ett dygnet-runt-jobb sju dagar i veckan.
Berätta om Universums ledarskapsfilosofi!
– Universum är ett snabbfotat entreprenörsföretag som ger sina medarbetare stor frihet. Hos oss finns två ledord, dels att det är bättre att be om ursäkt än att be om tillåtelse, dels att det är bättre att misslyckas tidigt än sent och med det menar vi att det är bättre att våga testa idéer i ett tidigt skede. På Universum finns ingen prestige, märker vi att ett projekt inte är lönsamt, lägger vi ner och fokuserar om.
Hur utvecklas du i jobbet?
– Det är lärorikt och utmanande att leda internationella team med en mångfald av åsikter, utmaningar och kulturella bakgrunder, och att få dem samspelta. Det ställer krav på mig att lyssna, ta reda på vad var och en behöver och coacha dem till framgång.