Används din kompetens rätt?
15 Jan 2020 kl: 00:00

Används din kompetens rätt?

Jag har själv varit med om det vid två tillfällen som anställd, pga omorganisation eller att jag införskaffat mig nya kunskaper att jag inte får använda dem i mitt dagliga arbete. Känslan av att jag kan ju så mycket mer än det här gör att min motivation tappas och även mitt ”workflow”.

Du kan även känna att de frågor du vill driva inte lyssnas på, du får inte utrymme att vara dig och det du erbjuder tas helt enkelt inte vara på. Du kanske har gjort detta ett tag nu och ber om mer ansvar men inget händer.

Jag menar inte att du behöver vara i full flow jämt, eller att din kunskap används till 100% men tillräckligt för att du ska känna dig ”använd”, känna att du bidrar med det du tycker är viktigt, det du är bra på. Här finns ju risken också att du har en annan bild av vad du är bra på än vad din chef tycker. Här får du ställa dig frågan, har du då fel chef eller överskattatar du dig? Det chefen tycker behöver ju inte alltid vara en sanning om dig, utan kan ha med andra avsikter att göra eller att denne helt enkelt inte ser din storhet.

Upplever du det här och du har försökt på tala det men inget händer så är det nog dags dags att tänka igenom vad du vill framöver och hur du vill använda din kompetens du kommer till din rätt. Vilken typ av tjänst skulle passa dig istället?  Leta sedan upp ett sådant företag som erbjuder en sådan tjänst i ett företag som du tycker verkar bra och som har värderingar du kan stå bakom. Tänk på nu också att välja din chef så ni matchar och denne dig och din potential.

När du meddelar ditt nuvarande företag så kommer ofta frågan om du kan tänka om. Du kanske erbjuds den där tjänsten som du sökte eller frågade om fast inte fick då, du erbjuds kanske mycket mer betalt och så vidare. Här gäller det att hålla huvudet kallt för har de inte erbjudit dig det innan du sade upp dig så är de nog inte rätt för dig, även om den nya tjänsten lockar och det är bekvämt att vara kvar på en arbetsplats som du känner till.



av: Monica Poshman, Executive Coach