ByteDance tillhör den nya generationens plattformar (till skillnad från exempelvis Facebook och Youtube) och istället för att fokusera på att få in alla sina intäkter via annonser, vill man istället se till att bygga upp flera verksamheter, likt Amazon och Tencent och TikTok. Mycket tack vare TikToks virala framgång annonserade ByteDance nyligen att de tänker ta sig an mobilmarknaden och lansera en alldeles egen smartphone. Vad är det då som gör TikTok så fantastiskt framgångsrikt, och varför borde vi bry oss?
”Det börjar med barnen”
Som med nästan alla sociala medier – Facebook, Snapchat, Instagram, Youtube – så börjar de i låga åldrar. Men inom tid växer de sig upp till unga, därefter gamla, för att sedan ta sig an de professionella. Facebook började som en plattform för ungdomar, idag är en central och vital plats för de flesta företag. Youtube tog mycket längre tid på sig, men har kanske sin stortid nu, såväl hos barn som hos stora varumärken. Om vi ska tro Gary Vaynerchuk, en av världens mest omtalade sociala medie-experter så är det bara en tidsfråga innan TikTok är en av de viktigaste plattformarna att synas på.
– TikTok förser oss med en ram som gör det lättare att skapa, vilket gör det möjligt för alla att bli innehållsskapare. I appen kan man skapa innehåll som man annars inte skulle kunna göra lika enkelt på egen hand, säger Gary Vaynerchuk.
Varför du och ditt företag borde använda TikTok:
Unik målgrupp
Många försöker att nå allt och alla, som Facebook. Men hemligheten ligger i att inte göra det. TikTok valde att fokusera på en yngre målgrupp, något de tänkte på när de byggde en app som är ”millennial-vänlig”. De satsade på framsida kameraläget och rörligt innehåll, något som idag är en växande, global trend.
Snabb tillväxt
TikTok växer snabbt. Appen har överträffat Instagram när det kommer till antalet totala nedladdningar, vilket landar på över hela 1 miljard. Under 2018 låg de 49% över Instagrams totala nerladdningar – det säger en hel del.
Prisvärda influencer-kampanjer
Något som varumärken verkligen borde utnyttja är den oändliga potential som finns inom influencer-marknadsföring. Detta har inte helt etablerats ännu – om du tänker efter känner du nog inte så många som lägger sina pengar på just TikTok – men det betyder inte att det inte finns, eller fungerar. Således kan man betala en billig peng och med rätt tillväxt konstruera en trend som kan ge en ROI (return on investment) som knappast kan uppnås på andra plattformar.
Lång besökstid
TikTok är en framför allt en video-fokuserad app, det gör att folk besöker och stannar i appen längre, eftersom att en video tar längre tid att kolla på än en bild – logiskt. Appen bjuder även in till enkel kommunikation och interaktion, vilket skapar ett genuint community och även det gör att man stannar kvar längre.
Övertygad än? Att bli medlem är inte svårare än i någon annan app, skapa ett konto, en profil och kör igång. Nyckeln är att posta och lika mycket. Synas mycket, helt enkelt. Kommentera, interagera och var inte rädd för att släppa in dina följare på djupet. Bjud in till livestreams och glöm inte att koppla ihop ditt konto med era andra sociala medier för att få den uppmärksamhet ni förtjänar.