Källkritik har varit ett hett ämne senaste året, framför allt före och under valperioden då fake news, riktad reklam och påverkan fick stor medial uppmärksamhet. Att kunna avgöra vad som är sant eller inte, är svårt för många. Bland de som deltog i Telenors undersökning uppgav den yngre målgruppen i högre grad, att de är trygga med att kunna avgöra vad som är pålitlig information och tänka källkritiskt, jämfört med äldre.
– Vi ser att medvetenheten ökar, men att många fortfarande saknar verktygen för att navigera rätt i informationsflödet. Bland de yngre, som mer eller mindre vuxit upp med internet, så är det bara varannan som tycker att de har lätt för att sålla ut falska nyheter i flödet. Nätet är fantastiskt, men för att kunna få ut det mesta från tiden vi spenderar där så behöver vi även se till att alltid ha på oss den källkritiska hatten, säger Katarina Hamnholm, Nätpratsexpert på Telenor.
Under valperioden 2018 var det många som ville göra sin röst hörd eller visa engagemang på sociala medier. Telenors undersökning visade dock att många är försiktiga med att dela artiklar eller inlägg som saknar källa. En väldigt liten del (15 %) uppgav att de delat artiklar eller länkar från en osäker källa.
Här kan du få lite mer koll på vad källkritik innebär.