Fröet till startupen Mäklarkoll såddes när Vladimir Ruzic skulle sälja sin etta i Stockholm. Han och hans fru väntade barn, hade redan köpt en större lägenhet och det började bli hög tid att sälja.
– Hur vet man vilken mäklare som kan området bäst, får högst slutpriser och är mest professionell? Jag hade ingen aning – och numera vet jag att jag inte är ensam om att ha känt så.
Efter vissa om och men valde Vladimir en mäklare med kontor i området där ettan låg. Eftersom han inte kände sig helt säker bad han dock en barndomsvän att besöka visningen och agera frågvis spekulant.
– Mäklaren hade varit extremt nonchalant, stått och fipplat med sin mobil hela tiden och ljugit om att han inte hade nyckeln när en spekulant ville se vindsförrådet. Det högsta budet han lyckades få låg dessutom 100 000 kronor under mitt begärda pris, så till slut rev jag upp kontraktet.
Lyckligtvis fick han snabbt tag på en mäklare som en bekant rekommenderade – och med den nya mäklaren landade slutpriset 300 000 kronor över begärt pris.
”Många av de som först var skeptiska till oss har ändrat inställning.”
Med sina erfarenheter från den lägenhetsförsäljningen kläckte Vladimir idén bakom Mäklarkoll: en oberoende, kostnadsfri digital tjänst där man kan hitta mäklare i sin stad eller stadsdel och jämföra dem utifrån exempelvis antal sålda objekt och högsta snittpris per kvadratmeter.
– Att sälja sin bostad ska vara tryggt – det är ju ett av de största ekonomiska besluten vi tar i våra liv. Vår tjänst gör all statistik helt transparent och kan förhoppningsvis stoppa mäklarfusket. När det blir enklare att hitta en mäklare man känner sig trygg med tror vi också att det kan öka rörligheten på bostadsmarknaden.
Den första versionen av tjänsten släpptes i början av året och Vladimir berättar att mottagandet har varit över förväntan: över 600 bostadsförsäljningar har gått via plattformen, många användare har skickat tackmejl eller bra feedback och annonsörer hör av sig för att de vill synas på sajten.
– Det är också roligt att många mäklarfirmor verkligen gillar tjänsten och att de som inte syns på topplistorna blir frustrerade när de inser värdet av att synas där, säger Vladimir och fortsätter:
– När vi skulle starta Mäklarkoll åkte vi runt och presenterade idén för investerare och branschfolk, men vi fick vi hela tiden höra att konceptet inte skulle
fungera eftersom mäklare inte gillar transparens. Många av de som var skeptiska då har numera en helt annan inställning till oss.
”Jag sökte fler än 500 tjänster utan att få komma på intervju.”
Att tro på sin grej och kämpa vidare oavsett vad omvärlden tycker, det är Vladimir van att göra. Hans uppväxt i Stockholmsförorten Skogås präglades av ekonomiska svårigheter i familjen, ett struligt umgänge med flera nära vänner som valde brottets bana och en skolgång som avslutades med ofullständiga betyg.
– Jag ville visa att det ändå gick att komma någonstans i livet, oavsett vilken bakgrund och erfarenhet man har. Men när jag började skicka in jobbansökningar märkte jag hur svårt det var – jag sökte fler än 500 tjänster utan att få komma på intervju.
Till slut ringde han ett IT-bolag angående en tjänst som Senior Account Manager och utgav sig för att representera ett rekryteringsföretag. Då fick han träffa vd:n. I sittande möte avslöjade han sin lögn samtidigt som han förklarade att han hade de rätta egenskaperna för tjänsten.
– Jag lyckades övertala dem att få provjobba där i fyra månader, vilket jag fick betalt för retroaktivt när jag hade bevisat att jag kunde leverera. Det resulterade inte bara till ett fast jobb där jag drog in 70 000–120 000 kronor i månaden – det blev också mitt kliv in i IT-branschen och ledde till att jag till slut startade Mäklarkoll.