Business Sweden, som både hjälper svenska företag att öka sin internationella försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige, har placerats i topp tio på Karriärbarometern. Ulrika Dillner, ansvarig för företagets traineeprogram, och Johanna Nargell, HR-Business Partner, lyfter ett flertal delar som gör att företaget sticker ut i mängden.
– Många av de projekt vi jobbar med gör stor skillnad för företag och deras internationella närvaro. Det är motiverande att göra skillnad och att arbeta med ett viktigt uppdrag, säger Ulrika Dillner.
Företaget ägs av staten och näringslivet och har 500 medarbetare på cirka 50 kontor runtom i världen.
– Business Sweden är verkligen ett internationellt företag. Vår globala närvaro är en del av vårt DNA. Trots den geografiska spridningen av vår verksamhet har man daglig kontakt med alla regioner, säger Johanna Nargell och fortsätter:
– Jag kan ha möte med en kollega på kontoret i Thailand på morgonen, och på eftermiddagen kan jag ha samtal med några kollegor i USA. Ingen dag är den andra lik men man kan alltid räkna med att ha kontakt med kollegor från hela världen.
”Hela världen som arbetsplats”
Mångfald och internationellt intresse
Gemensamt för många medarbetare på Business Sweden är intresset för omvärlden, olika språk och kulturer.
– Det skapar en intressant och öppen arbetsplats. En av många höjdpunkter för mig var när jag under en månad jobbade på vårt kontor i Casablanca och fick ta del av flera lokala projekt, säger Ulrika.
Medarbetarna uppmuntras till intern rörlighet och har hela världen som arbetsplats.
– Det finns verkligen möjlighet till att göra en internationell karriär. Vi är från hela världen och vi jobbar som ett team, säger Johanna.
Lockar världsmedborgare
Business Sweden tar årligen emot tio personer till sitt traineeprogram. De placeras sedan under två år på två till tre olika marknader runtom i världen.
– När de väl gått igenom rekryteringsprocessen och skriver under kontraktet vet de inte vilken marknad de kommer att bli placerade på, ett upplägg som vi ser attraherar kandidater som ser sig själva som världsmedborgare, säger Johanna och fortsätter:
– Jag tror att en av anledningarna till vår topp tio-placering på Karriärbarometern är tack vare våra trainees och anställda som är fantastiska ambassadörer för Business Sweden och brinner för vårt uppdrag.