Hon river väggar för att skapa oväntade möten
12 Dec 2017 kl: 00:00

Hon river väggar för att skapa oväntade möten

Charlotte WWiebe jobbade som verksamhetschef på det kvinnliga affärsnätverket Ruter Dam när hon blev tillfrågad att bli HR-direktör på TUI. En utmaning hon inte kunde tacka nej till.

– Uppdraget var att göra TUI till ett digitalt bolag. Det lät oerhört spännande eftersom digitalisering också handlar om att i grunden förändra sättet man arbetar på, säger hon.

Ett led i förändringsprocessen var att införa ett aktivitetsbaserat kontor, för att skapa oväntade möten.

– Jag fick kämpa för att kaffemaskinerna skulle placeras på ett och samma ställe, längst ned mitt i kontorslandskapet. När flera hundra medarbetare lämnar sin arbetsplats för att hämta kaffe på samma ställe, då skapas oväntade möten.

Hur är TUI som arbetsgivare?

– TUI är en modern arbetsgivare för det är vad kunden förväntar sig. Vi är en del av världens största researrangör och jobbar mycket med vårt arbetsgivarvarumärke. I dag finns ingen separat IT-avdelning, utan alla här jobbar digitalt, kundorienterat och socialt. Vi investerar också 40 timmar internutbildning och utveckling per medarbetare varje år.

Varför är ni årets nykomling inom employer branding?

– Vi försöker hela tiden att utgå från vad som är viktigt för våra nuvarande och framtida medarbetare. Det handlar om en kombination av att få jobba med projekt man brinner för, få
möjlighet att utvecklas samt att skapa en bra arbetsmiljö. Vi har till exempel en frukost och en aw i månaden för alla anställda, något som är väldigt uppskattat.

”Nyfikenheten är min drivkraft.”

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

– Jag tycker att det är viktigt att vara synlig och tillgänglig. Vi har något som kallas piazzan, ett öppet inomhustorg, där jag ofta sitter och jobbar. Mycket av min tid går ut på att ha samtal om hur vi kan driva förändring.

TUI gick för några år sedan igenom en tuff period, men är i dag det mest lönsamma företaget inom sin bransch i Norden. Hur kommer det sig?

– Vår bransch är väldigt konjunktur- och valutaberoende. Vi gick igenom en svår tid och gjorde stora investeringar, sedan dess har vi jobbat mycket med tydlighet, digital utveckling och framgångsrika ledarskapskurser.

Hur ser utmaningarna ut framöver?

– Vi har gått från att sälja resor över disk till att bli ett av de större e-handelsbolagen i Norden. För att fortsätta utvecklas måste vi tävla om de bästa talangerna – och jag tror att duktigare ledare är nyckeln.

Vilka egenskaper har du haft mest nytta av i din karriär?

– Jag är ofta den som säger ”varför då?”. Det hänger ihop med att jag är en ”kunskapoman”, vilket jag tror är viktigt, särskilt i en tid då utvecklingen går i så snabb takt. Sedan tror jag att det är en extremt viktig ledaruppgift att se till att de anställda har kul, det frigör massa energi.