Hur känns det att vara en av årets uppstickare?
– Det känns hedrande! Framför allt känns det väldigt inspirerande och motiverande att Doctrin har implementerats för 200 000 patienter och redan börjat få effekt på svensk sjukvård. Det är en boost för hela teamet som alla är otroligt passionerade inför uppdraget att radikalt förbättra sjukvården.
Hur kommer det sig att du brinner för just sjukvården?
– Jag har arbetat med sjukvård i över sju års tid, och för två år sedan hände det något. Jag insåg att min passion var att hjälpa sjukvården på riktigt – att det var min skyldighet. Så jag sa upp mig från mitt jobb utan att veta vad jag egentligen skulle göra. Tillsammans med min nära vän Ashkan Labaf som är läkare började jag undersöka vilken teknologi som skulle kunna ha störst påverkan på sjukvården. Doctrin var svaret på den frågan.
”Vi vill hjälpa en miljard människor till bättre sjukvård.”
Varför behövs Doctrin?
– För att sjukvården står inför enormt stora utmaningar, både i Sverige och i resten av världen. Patienterna vill bli mer delaktiga och ha ökad tillgänglighet, personalen går på knäna och kostnaden för sjukvård kommer i vissa länder att öka snabbare än deras BNP. Doctrin kan avlasta vården och hjälpa befintliga vårdgivare att prioritera, behandla och följa upp patienter på ett säkert, tryggt och effektivt sätt.
Vad vill ni uppnå?
– Att hjälpa en miljard människor till bättre sjukvård. Det är inte en vision – det är ett ambitiöst mål som hela organisationen arbetar mot. För att lyckas behöver vi nå ut i världen, och i början av nästa år händer det. Då lanserar vi i vårt första land utanför Sverige. Det känns otroligt stort!
Ni har gått från tre till 25 personer på nio månader och tagit in 33 miljoner sedan starten förra året. Vad är framgångsfaktorn?
– Vi har byggt en plattform som skapar värde för patienter, vårdgivare och skattebetalare. Vi har helt enkelt skapat en teknik som kommer att revolutionera sjukvården, och det har sjukvården förstått och anammat. Vi har verkligen gått in för att lösa sjukvårdens problem, inte att bygga ett framgångsrikt företag. Jag tror att det är ett mindset som gör oss unika.