Podduons framgång – kantad av katastroftankar
9 Nov 2017 kl: 00:00

Podduons framgång – kantad av katastroftankar

De ville göra podcasten de själva saknade. 2015 startade Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg ”Ångestpodden” och de märkte snabbt att det var fler som efterfrågade den. Efter bara åtta månader hade de 100 000 lyssnare i månaden – i dag är de uppe i över 300 000 och framgången är ett faktum.

Berätta om ett misslyckande ni varit med om i karriären!

Sofie: – När vi startade vårt Instagramkonto för ungefär två år sedan tänkte vi att vi skulle få skitmånga följare direkt, typ 50 000. Vi jobbade mycket med det och i dag har vi knappt 12 000 följare. Det är ju jättemånga, men allt beror på vad man har för målbild. Eftersom vi satte vår ribba så mycket högre kändes det som om vi verkligen inte hade nått dit över huvud taget. Det vi har lärt oss är att det inte är lätt att flytta sina följare från en plattform till en annan – det är svårt.

 ”Jag vill spy ur mig motgången till alla.”

Hur hanterar ni misslyckanden?

Ida: – Jag vill säga att jag blir stärkt och inspireras – men det är verkligen inte så. Jag har ganska svårt för att hantera misslyckanden, jag blir väldigt sänkt och kan tänka ”allt är över nu”, vilket är så jäkla orealistiskt. Det är självklart att allt inte alltid kan gå bra, men det tar så extremt lång tid för mig innan jag kan vända det till något bra. Jag vill spy ur mig motgången till alla.

Läs mer: Intervju med ”Ångestpodden” till Uppstickarlistan 2016

Sofie: – Jag får katastroftankar direkt. Då är det ibland jobbigt att det bara är vi som gör Ångestpodden. I många andra situationer kompletterar vi varandra, men när vi misslyckas är det inte en som är peppande, utan båda två har katastroftankar. Vi skulle behöva någon som bara sa: ”Äh, vafan!”. Jag ältar nog rätt mycket, typ om vi har haft några tusen färre lyssningar på ett avsnitt, då tror jag att det ska minska ännu mer. Det blir en ond spiral – sedan är det inte jättemycket som krävs för att den ska brytas. Det kan vara ett fint mejl eller en jättegrym poddinspelning.

Sofie: – Samtidigt är det farligt att vara beroende av nomineringar och bekräftelse. Förra året när vi blev nominerade till priser minns jag att vi sa: ”Inför 2017 måste vi vara beredda på att det kommer bli färre sådana saker”. Nu är vi inte nykomlingar längre.

Vad har ni lärt er av motgången med Instagram?

Ida: – Att våga rådfråga de som kontot vänder sig till och fråga vad de vill se mer av. Vi har till exempel fått reda på att de vill ha mycket mer från oss, vårt vardagsliv och hur det är att driva bolag som ung kvinna. Men också ärlighet, att vi kan säga: ”Hej, i dag mår jag skit.” Det är viktigt att vi inte bara skriver om nomineringar och när det går bra.

”Om man har ångest och hittar till vår podd – då kommer man att börja lyssna.”

Vad är på gång nu?

Ida: – Vår nya föreläsning ”Det du inte lär dig på Handels”, som handlar om kvinnligt entreprenörskap och framför allt skillnaden mellan att driva bolag som kvinna jämfört med att göra det som man. Sedan har vi jättemycket andra idéer framöver, till exempel tv-idéer.

Sofie: – Vi vill stärka ”Ångestpodden” som varumärke. Bara för att vi har 300 000 lyssnare i månaden så betyder det inte att hela Sverige vet vilka vi är. Utmaningen är hela tiden att få folk att hitta till ”Ångestpodden”. Och vi vet att om man har ångest och hittar till vår podd – då kommer man att börja lyssna.