Apoteket var först inom sitt segment – och är fortfarande störst. Hit vänder sig människor för att få rådgivning och produkter som ökar välmående och livskvalitet. Möt Katarina Sommar, apotekschef på jourapoteket Scheele i Stockholm och Apotekets HR-Direktör Kenneth Hagsten. De berättar om hur det är att jobba på en, bokstavligt talat, livsviktig arbetsplats.
Kenneth Hagsten, HR-direktör. Foto: Kristofer Hedlund
Hur kommer det sig att Apoteket fortfarande är störst på marknaden trots att monopolet avskaffats?
– I grunden handlar det om att kunderna gillar det vi gör. Varje dag möter vi 149 000 människor i någon av våra verksamheter. I varje sådant möte har vi möjlighet att bidra till hälsa. Inom Apoteket har vi en gedigen erfarenhet samtidigt som vi ligger i absolut framkant när det kommer till ny teknik och digitala lösningar. Apotekets kundlöfte, att vi med djupast kunskap och högsta kvalitet hela tiden skall hitta nya sätt att hjälpa kunden genom hela livet, ligger till grund för vår verksamhet och genomsyrar allt vi gör, säger Kenneth.
– Apoteket är unikt på så sätt att vi inte släpper igenom något som vi inte kan stå för till 100 procent. Alla som arbetar här har adekvat utbildning och är kvalificerade att ge råd och kontrollera medicinering, men vi satsar också på att utbilda våra medarbetare inom hudvård. Vi finns här för att främja hälsa och förbättra människors liv, och vi gör det på flera olika plan. Allt i vårt sortiment för egenvård är noggrant utvalt och testat. Vi jobbar också med viktkontroll och hjälper många människor med råd och guidning, säger Katarina.
Hur påverkas personalen av Apotekets storlek?
– Vi har bäst förutsättningar att hjälpa våra kunder och det i sig ger en enorm tillfredsställelse. Apoteket har även vilja och resurser att satsa mycket på kompetensutveckling vilket ger alla medarbetare möjlighet att utvecklas i den riktning som passar dem bäst, förklarar Katarina.
– I ett företag med en bred och stor verksamhet finns många olika befattningar och roller. Att vi dessutom har en god lönsamhet skapar förutsättningar för att utvecklas inom företaget. Vi satsar mycket på kompetensutveckling. Det finns 150 utbildningar i vår utbildningskatalog. Utbildningarna handlar om allt ifrån fördjupningskurser inom farmakologi, ledarskap och självklart egenvårdsutbildningar. Vi arbetar med schemalagd kompetenstid för att underlätta den egna utvecklingen. Just nu genomför vi en stor ledarsatsning, där 300 chefer genomgår vårt nya ledarprogram. Inom Apoteket talar vi tillsammans 57 språk, vilket innebär att tolkningshjälp av en legitimerad farmaceut är högst ett telefonsamtal bort, berättar Kenneth.